Krönika: Att leda med "amore" som värdegrund

Pernilla Ramslöv, VD och grundare på NOX Consulting, publicerade tidigare i år en krönika i Veckans Affärer med temat "Att leda med amore som värdegrund". I krönikan beskriver Pernilla det kärleksfulla ledarskapet och varför det är viktigt att våga släppa hierarkier och kontroll och istället skapa trygghet och frihet för att bygga engagemang och kreativitet.

"Den snabba digitala utvecklingen ställer mycket högre krav på kontinuerlig innovation men även kompetensutveckling. Samtidigt vill fler och fler ha större frihet och väljer därför att jobba som frilansare i den så kallade gigekonomin. Sammantaget ställer denna utveckling helt nya krav på ledarskapet.

På NOX har vi fyra värdeord, där amore (kärlek på italienska) är det starkaste och viktigaste. Vi lever efter ett kärleksfullt ledarskap. Detta ledarskap handlar om att utgå från individen och lyfta fram hens bästa sidor och göra allt för att göra personen så bra som möjligt. Vi tror att om personerna kan växa och blomstra, så kommer företag växa och blomstra med individerna.

Traditionellt ledarskap är passé. Chefen som vi känner hen är död. Framtiden tillhör dem som ger kärlek och kraft till andra" skriver Pernilla i Veckans Affärer.

Läs hela krönikan här: Att leda med "amore" som värdegrund

NOX finns till för alla individer som drömmer om friheten som egenföretagare, gig-are, senior advisor, entreprenör eller frilansare inom IT och digitalisering.

Vi verkar för att förbättra arbetsmarknaden och skapa rätt förutsättningar för alla individer som har mod att lita på sin kompetens och som vill hjälpa företag i deras IT-utveckling och digitalisering men som vill vara fri att välja när, hur och vilka.