Halmstad blir nästa etableringsort för NP Nilsson.

NP Nilsson satsar vidare med ny anläggning i Halmstad.

NP Nilsson, ett regionalt bygghandelsföretag, öppnade så sent som i början av april en ny anläggning i Helsingborg.

Nu tar företaget nästa steg i sin utveckling och bygger en helt ny bygghandel i Halmstad.

Halmstad är redan idag en marknad för NP Nilsson där man når kunderna genom dagliga leveranser direkt till arbetsplats eller villa. Men det finns önskemål från befintliga proffskunder, och även konsumenter, att NP Nilsson etablerar en byggvaruhandel i Halmstad vilket nu blir verklighet.

Den nya anläggningen kommer att byggas på Vilhelmsfält på bra läge nära E6..

Det geografiska läget med god tillgänglighet för kunderna, oavsett vilket väderstreck man kommer från, är viktigt med de logistiska utmaningar som finns i Halmstad.

”Det väcker såklart uppmärksamhet att vi beslutar och genomför två så stora etableringar i denna ovissa tid. Men samtidigt så gör vi denna satsning för att långsiktigt kunna vara ett lokalt alternativ på den växande Halmstadmarknaden. Halmstad känns som hemma för oss och då vill vi finnas på plats med en modern anläggning” säger Fredrik Bergh, VD på NP Nilsson.

Byggnationen planeras nu för fullt med målsättningen att en ny bygghandel ska stå färdig inför säsongen 2022.

Ambitionen är att minimera ytorna utomhus och istället skapa en inspirerande och effektiv miljö på ca 5000 m2 inomhus.

”Vi har under en tid sökt efter att hitta det optimala konceptet för att skapa morgondagens bygghandel, anpassad fullt ut för våra kunders vardag. Personligen så är det en dröm att nu få chansen att genomföra detta i just Halmstad. Det ska bli en bygghandel utöver det vanliga! ” fortsätter Fredrik Bergh.

Redan i augusti kommer NP Nilsson att öppna ett tillfälligt säljkontor med ett mindre lager samt med en kompletterande butik, tills det är dags att flytta in i de nybyggda lokalerna. Sortimentet anpassas efter de regionala och lokala byggarnas behov. Dock särskiljer man sig mot många av konkurrenterna som väljer att sälja antingen till konsument eller till byggproffs. NP Nilsson anser tvärtom att man kan stimulera handel genom att fokusera på bägge kundgrupperna.

”Dagens konsumenter söker kvalitet precis som proffsen. De söker dessutom alltid inspiration och information. Genom att guida och hjälpa konsumenten så kan vårt nätverk av byggare istället fokusera på att genomföra sitt hantverk. Vi ser oss som ett viktigt nav mellan konsumenten och byggproffset som saknas på en del lokala marknader idag”. avslutar Fredrik Bergh.