Hanna Hellström är årets kretslöpare

Årets Dag Lewis-Jonsson-stipendiat är Hanna Hellström, sedan ifjol vid SP i Borås. Priset får hon för flera års framgångsrikt utvecklingsarbete där hon vid Avfall Sverige samordnat framväxten av en ny återvinningsmarknad för biogas och biogödsel ur källsorterat matavfall.

Årets Dag Lewis-Jonsson-stipendiat är Hanna Hellström, sedan ifjol vid SP i Borås. Priset får hon för flera års framgångsrikt utvecklingsarbete där hon vid Avfall Sverige samordnat framväxten av en ny återvinningsmarknad för biogas och biogödsel ur källsorterat matavfall.

Hanna har drivit processen framåt med stort tålamod och idérikedom. Tillsammans med kollegor har hon genom sin entusiasm bidragit till ny forskning och nya tekniksprång.

- Min vision om ett avfallsfritt kretsloppssamhälle har Hannas arbete aktivt bidragit till, säger Dag Lewis-Jonsson, fd VD på NSR. I och med den hundraprocentiga återvinningen av källsorterat matavfall går vi i riktning mot ett uthålligt kretsloppssamhälle där både energi och näringsämnen återvinns.

Framväxten av en utökad källsorteringsservice för matavfall i landets kommuner och motsvarande uppbyggnad av en ny infrastruktur för biogas och biogödsel har bidragit till att Sverige nu har en världsledande roll inom biogasutvecklingen. Samtidigt är den snabba utvecklingen av insamlingssystem och utbyggnad av behandlingskapacitet på väg att nå det nationella återvinningsmålet för matavfall. Hannas och branschens arbete ligger i linje med NSR:s vision att avfallsminimering och kretslopp alltid ska prioriteras.

Dag Lewis-Jonsson-stipendiet delades ut för andra året på Recycling Awards återvinningsgala i Stockholm den 25 november. Stipendiet ges till person eller företag som gjort en avgörande insats för kretsloppssamhällets förverkligande.