NSR och Helsingborg i framkant i miljö- och klimatfrågor

Hur ser framtidens avfallshantering ut? Vad skulle kunna få människor att öka sin utsortering av matavfall och andra värdefulla resurser? Och vad görs redan nu inom digitalisering för att få till en smartare och effektivare avfallshantering? Det är några frågor som drygt femtio representanter från en rad olika kommuner och renhållningsbolag från hela Sverige diskuterar den 4-5 september hos NSR AB i Helsingborg.

På nätverksträffen talar miljönämndens ordförande Anders Lundström, med anledning av Helsingborgs goda placering som miljöbästa kommun 2018 i tidningen Aktuell Hållbarhets årliga ranking. Därefter följer inspiration och goda exempel från pågående projekt och tester inom NSR AB. Bland annat kommer projektet med On Demand-tömning att presenteras, vilket är ett försök med personligt behovsanpassad tömning av sopkärl. Bolaget kommer också att berätta om digitala nycklar, som testas i samarbete med Rikshem. Vidare står visning av soprum och evenemangskit för ökad källsortering på programmet, samt en rundtur på den toppmoderna avfallsanläggningen och industriparken Vera Park.

Nätverksdagarna arrangeras av branschorganisationen Avfall Sverige.

Samordnande kontaktperson: jenny.westin@avfallsverige.se