Återigen – tre nordvästskånska kommuner på topp-10 i avfallshantering

Ängelholm fortsätter hålla sig kvar i toppen. För två år sedan tog Ängelholm hem förstapriset som bästa avfallskommun, både förra året och i år blev det en andraplats. Utmärkelsen är branschorganisationen Avfall Sveriges ranking över de kommuner som är bäst i landet på avfallshantering.

På topp 10-listan placerade sig Båstads kommun på 4:e plats, en rejäl höjning mot förra årets 35:e plats, medan Bjuvs kommun tappade två platser från 4:e till 6:e plats. Strax under hamnar Höganäs kommun på en 14:e plats och Åstorps kommun på en 15:e plats.

– Extra roligt i år är att vi har två kommuner som klättrat, Höganäs som placerar sig på 14:e plats mot förra årets 39:e plats och Båstad som höjt sig från 35:e till 4:e plats, säger NSR:s renhållningschef Cecilia Holmblad.

Nöjda kunder och bra miljövärden för förnybara drivmedel gör att de nordvästskånska kommunerna placerar sig bra. En minskning av mängden mat- och restavfall med hjälp av fastighetsnära insamling av förpackningar och tidningar bidrar också. Men för att verkligen nå målet att sluta förbruka mer resurser än jorden kan ge, behöver alla regionens invånare vara med och dra sitt strå till stacken.

– Trots att alla invånare har möjlighet att källsortera hemma så gör inte alla hushåll det. Om alla som bor i villor och flerfamiljsfastigheter i nordvästra Skåne hade källsorterat så som man faktiskt ska, hade vi kunnat minska restavfallet med 16 000 ton. Det är dags att tömma restavfallspåsen nu, för visst vill vi hamna högst upp på prispallen igen, säger Cecilia Holmblad.

Varför ska man källsortera?
– När vi källsorterar sparar vi tillsammans på jordens resurser genom att tillvarata material. Det är en ganska enkel åtgärd när man som vi i nordvästra Skåne har källsorteringen hemma vid huset, framför allt jämfört med många andra, mer komplexa miljöåtgärder som vi också måste genomföra, säger Cecilia Holmblad.

Vem bidrar till att NSR placerar sig i toppen varje år?
– Det finns en långsiktighet i arbetet kring avfall i nordvästra Skåne och vi har varit tidigt ute med att sätta och uppnå tuffa mål, vilket är en förklaring. Jag vill rikta ett stort tack till alla invånare, politiker, tjänstemän, entreprenörer och våra egna medarbetare för arbetet ni gör. Nu måste vi hjälpas åt att källsortera ut det där sista så att vi kan fortsätta ligga i framkant, avslutar Cecilia Holmblad.

Om utmärkelsen Bästa avfallskommun
Priset för bästa avfallskommun delades ut på Avfall Sveriges årsmöte som hölls den 1 juni. Priset delas ut för nionde året i rad. Underlaget har hämtats från Avfall Sveriges webbaserade statistiksystem Avfall Web och all statistik avser 2020. Avfall Sverige är kommunernas branschorganisation inom avfallshantering.

Beräkningen görs utifrån ett sammanvägt index som speglar avfallsverksamheten på ett övergripande sätt. Totalt ingår 16 nyckeltal inom fyra områden; förebyggande av avfall, återvinning av material och matavfall, miljöeffekter och kvalitet i insamlingen samt kundnöjdhet. Nyckeltalen viktas utifrån miljönytta och prioritet. Kostnader och avfallsavgifter inkluderas inte i detta index.

För mer information, kontakta:
Cecilia Holmblad, renhållningschef NSR AB

Jenny Westin, rådgivare för statistik och avfallstaxor Avfall Sverige

Anna-Carin Gripwall, kommunikationschef Avfall Sverige

NSR (Nordvästra Skånes Renhållnings AB) är ett kommunalt bolag som samlar in, tar hand om och hittar avsättning för avfall och återvinningsmaterial. I samverkan med andra aktörer vill vi minska mängden avfall, skapa en cirkulär ekonomi och bidra till att utveckla ett mer hållbart samhälle.

Bolaget finns på på åtta platser i nordvästra Skåne – från återvinningscentraler till återvinningsanläggning, åkeri och huvudkontor. NSR ägs av de sex nordvästskånska kommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Åstorp och Ängelholm.