Andra chansen varje dag med Helsingborgs nya återvinningscentral

Andra chansen varje dag med Helsingborgs nya återvinningscentral

Bättre trafikflöde, tryggare ytor för kunder och personal samt säker hantering av farligt avfall ligger i fokus när Helsingborgs nya återvinningscentral tar form. Alldeles för mycket prylar slängs dock i onödan. Med stora utrymmen för återbruk får fler prylar och ting en andra chans.

Denna vecka påbörjas byggandet av Helsingborgs nya återvinningscentral. Infarten blir från Välavägen, mitt emot avtagsvägen mot Väla by, där även en cirkulationsplats kommer att byggas. Den nya anläggningen blir tre gånger så stor som den nuvarande och får ett bättre trafikflöde med breda körfält. Totalt förväntas ca 170 000 besökare tas emot på anläggningen per år. Återvinningscentralen beräknas stå klar kvartal 4, 2015.

Enkelt att hitta och enkelt att återvinna

Den nya återvinningscentralen kommer ha en upphöjd plattform där kunder kör upp för att sortera sitt avfall. Med tydlig skyltning och separat plats för trädgårdsavfall ska det gå snabbt att göra sitt ärende på återvinningscentralen.

- Genom att ha separata körvägar för personbilar och arbetsmaskiner skapas en säkrare miljö för både kunder och personal. Även hantering av farligt avfall kommer bli bättre och säkrare med lämplig lokal och inlämning över disk, säger Conny Wettergren, NSR:s projektledare för återvinningscentralen.

Bästa avfallet det som inte uppstår

Trots större återvinningscentral betyder inte det att helsingborgarna ska generera mer avfall, snarare det motsatta. Den nya återvinningscentralen kommer ha ett väl tilltaget utrymme för återbruk.

- Vi märker av att det slängs för mycket fullt fungerande prylar och möbler. Genom ett större utrymme för återbruk på återvinningscentralen kan vi skapa förutsättningar för att fler saker & ting kan få en andra chans. Vi svenskar är bra på återvinning men vi är också bra på att skapa mycket avfall. Genom återbruk kan vi minska mängderna onödigt avfall, säger Cecilia Holmblad, chef Kommun & hushåll, NSR.

-----------------------------------------------------------------------

Media välkomnas att besöka byggsiten

• Onsdagen den 11 mars kl 10.00 - 12.00 finns det möjlighet för intresserade journalister att besöka byggsiten samt träffa projektledare för återvinningscentralen. Anmäl då intresse till Conny Wettergren enligt nedan. Observera att anmälan krävs pga säkerhetsskäl.

Gällande återvinningscentral och funktion:

Conny Wettergren, anläggningschef, NSR

conny.wettergren@nsr.se, tfn 042 - 400 13 60

Gällande avfallsförebyggande och återbruk:

Rikard Almgren, avfallsstrateg, avdelning Kommun & hushåll, NSR

rikard.almgren@nsr.se, tfn 042- 400 13 44

-----------------------------------------------------------------------

Faktaruta: Så slipper du åka till återvinningscentralen

Det mest miljösmarta avfallet är det som inte uppstår. Låt prylarna få längre liv och slippa bli avfall i förtid med följande 6 steg:

1. Köp. Tänk kvalitet och långsiktighet. Är detta en pryl eller möbel du kommer vilja behålla för alltid? Om inte – tänk i så fall andrahandsvärde.

2. Vårda. Materialvård och underhåll gör att prylar och möbler håller länge. T ex kan livet på en cykel förlängas med flera år om den förvaras under tak.

3. Sälj & byt. När du vill bli av med möbler, skåpsluckor eller gamla sportprylar – skänk bort till grannen eller sälj på nätet!

4. Fixa. Trasig eller tråkig pryl? Måla, sy ihop, laga! Om du har tummen mitt i handen finns det en rad duktiga reparatörer och skräddare i regionen

5. Återbruka. När prylen är riktigt trasig eller tråkig kan det krävas förändring. Använd materialet till något helt annat. Avfall är det som uppstår när fantasin tar slut.

6. Återvinn. När det är dags att ta farväl av prylen efter ett långt liv tar vi hand om den på återvinningscentralen på ett säkert sätt.

För mer tips: www.langeleveprylen.se

NSR AB (Nordvästra Skånes Renhållnings AB) ägs av de sex nordvästskånska kommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Åstorp och Ängelholm och är idag i företagskoncernen inklusive partners i industriparken drygt 300 engagerade medarbetare som skapar miljönytta. Målet är att verksamheten ska vara en del i skapandet av ett långsiktigt hållbart och kretsloppsbaserat samhälle samt att i verksamheten trygga en god arbetsmiljö för alla aktörer.NSR arbetar även med att ta hand om avfall och återvinningsmaterial på bästa sätt med hänsyn till miljö, arbetsmiljö, teknik och ekonomi. I Bjuv, Båstad, Helsingborg, Åstorp och Ängelholm  har vi renhållningsansvaret och hanterar kundservice för kommuninvånarna. NSR:s styrelse består av politiska representanter från respektive ägarkommun.