Chans till utmärkelse för skitviktigt avfallsprojekt i Skåne

Chans till utmärkelse för skitviktigt avfallsprojekt i Skåne

Från jättemycket avfall till skitlite år 2020. I nordvästra Skåne har 11 kommuner och tre avfallsbolag tagit täten för att minska avfallsmängderna. Nu är det unika samarbetsprojektet Skitlite 2020 nominerat till utmärkelsen Årets förebyggare som delas ut på Återvinningsgalan ikväll den 27 november.

Sverige ligger i framkant vad gäller återvinning och energiutvinning, endast 1-2 % avfall deponeras idag. Ett problem kvarstår dock – avfallsmängderna ökar. Prognoser pekar på att avfallsmängderna i Sverige i befintlig takt ökar från 10 miljoner ton avfall per år, till 15 miljoner ton år 2020. (Waste Refinery/Profu 2013).

För att ta steget mot ett mer kretsloppsbaserat samhälle i nordvästra Skåne, samt ett steg upp i EU:s avfallshierarki, beslutade 11 kommuner våren 2012 att anta 6 gemensamma avfallsmål för regionen. Nordvästra Skåne är därmed den första regionen i Sverige som har fattat tydliga politiska mål kring att halvera avfallsmängderna till år 2020. Projektet har initierats för att skapa en bättre framtid för kommande generationer samt skapa förutsättningar för regional utveckling och fler arbetstillfällen.

Skitlite 2020 – ett nytt sätt att leva

Regionens avfallsbolag LSR, NSR och Nårab har tillsammans fått uppdraget att nå de tuffa målen, ett arbete som bedrivs i satsningen Skitlite 2020. Då något liknande inte gjorts tidigare genomfördes i ett första skede omfattande beteendestudier på hur invånare förhåller sig till avfall och konsumtion. Enkätundersökningar till 1000 personer, djupintervjuer med 46 hushåll samt en pilotstudie med 6 hushåll genomfördes, för att se om det var möjligt att nå målen. Resultatet? Pilothushållen lyckades och de goda vanorna sitter i enligt en uppföljning som gjordes i oktober 2014. Nu pågår ett komplext arbete med att skapa konkreta åtgärder för att ge mervärde åt kunder och samhälle, såväl som att hitta modeller för att minska avfallet i regionen.

Vinstchans för satsning i framkant

Cecilia Holmblad, NSR, representant för Skitlite 2020:s projektgrupp om nomineringen:

- Att Skitlite 2020 är nominerat till priset Årets förebyggare är ett fantastiskt kvitto på att detta är rätt väg att gå. Skåne Nordväst var väldigt tidiga med att lyfta frågan om avfallsminimering, redan 2009 diskuterades målen om förebyggande och en hållbar avfallshantering. Något som då möttes med viss skepsis. Vi har fortfarande en lång väg att gå, men det faktum att det i år för första gången delas ut ett pris till Årets förebyggare sänder en tydlig signal om att förebyggande av avfall är en viktig fråga.

Cecilia Holmblad om det fortsatta arbetet med Skitlite 2020:

- Nu handlar det om att fortsätta omsätta teorier till handling med utgångspunkt i beteendestudiens resultat. Bland annat genom samverkan med olika aktörer och ambassadörer, målgruppsanpassad information, samt ekonomiska styrmedel. Skitlite 2020 kan tyckas vara ett projekt, men det är ett helt nytt förhållningssätt som vi integrerar i våra verksamheter och nu vidare i kommunerna.

Läs om Länge leve prylen - en Skitlite-kampanj - här!

-----------------------------------------------------------------

Fakta om priset

Satsningen Skitlite 2020 är nominerat till priset Årets förebyggare som delas ut på Återvinningsgalan den 27 november på Nalen i Stockholm. Årets förebyggare är instiftat av Avfall Sverige och delas ut till ett bra exempel, som är praktiskt genomförbart och som kan inspirera andra att arbeta förebyggande. Övriga nominerade är Sundsvalls sjukhus och Plastreparationsbolaget.

Skitlite 2020 - Detta ska vi uppnå i nordvästra Skåne

• Förebyggande av avfall – Avfallsmängden ska minskas från 500 kg till 320 kg per person och år.
  • Materialåtervinning – Mängden felsorterat avfall ska minskas från 200 kg till 100 kg per person och år.
  • Avgifta kretsloppen – Mängden farligt avfall inklusive el- och elektroniskt avfall ska halveras.
  • God arbetsmiljö och hygien – Antalet arbetsskador ska halveras.
  • God service – Antalet kundklagomål ska halveras.

--------------------------------------------------------------------

För mer information: