IKEA och NSR samarbetar för att ge möbler ett längre liv

IKEA Helsingborg inleder ett samarbete med Nordvästra Skånes Renhållning AB (NSR) med målsättningen att färre möbler ska slängas och istället återanvändas. En container placeras på återvinningscentralen i Helsingborg där kunder kommer kunna skänka IKEA möbler. Möblerna transporteras till varuhuset för att sedan säljas vidare till nya ägare i cirkulärbutiken på varuhuset.

Redan idag kan kunder värdera sina använda möbler via IKEA.se och lämna tillbaka dem på alla IKEA-varuhus i Sverige. Men tjänsten är inte särskilt välkänd. Många väljer att slänga fungerande saker istället för att sälja eller skänka dem vidare. Genom detta samarbete hoppas IKEA och NSR få en större andel möbler att leva vidare hemma hos någon annan, och därigenom förlänga möblernas livslängd.

– Tillsammans med NSR vill vi på IKEA göra det enkelt att skänka begagnade möbler vidare. Att ge saker man inte längre behöver en andra chans ska inte vara svårt eller kräva mer än ett besök till varuhuset eller återvinningscentralen. Om fler väljer att återbruka sina produkter kan vi göra prisvärda secondhand-fynd tillgängliga för fler via varuhuset, säger Daniel af Ekenstam, chef för Cirkulärbutiken på IKEA varuhuset i Helsingborg.

– Det finns ett överskott av begagnade varor på marknaden eftersom 80 procent av invånarna gärna skänker bort saker medan endast 20 procent är intresserade av att köpa. Det innebär att mängder av fina saker som hade kunnat leva vidare hos någon annan, hamnar i vår återvinning. Vårt uppdrag är att hantera material som ska gå vidare i processen till återvinning eller återanvändning. Därför behöver vi samarbeta med så kallade återbruksaktörer. Nu testar vi för första gången att samverka med näringslivet i denna fråga, säger Anna-Karin Falkenström, enhetschef för NSR:s återvinningscentraler.

Så går testet till

IKEA placerar en stor container på NSR:s återvinningscentral i Helsingborg, där de IKEA-möbler som skänks kommer att säljas vidare via IKEA-varuhusets cirkulärbutik. För att ta hand om transporterna från NSR till varuhuset har IKEA tillsammans med satsningen DM rekryterat personer som idag står långt ifrån arbetsmarknaden. Samarbetet mellan IKEA och NSR görs som ett test mellan den 1 april och den 30 september men kan förlängas. Samarbetet är en del av IKEA:s och NSR:s satsningar på den internationella stadsmässan H22 City Expo.