Mindre prylsvinn och mer återvinning - nu öppnar Helsingborgs nya återvinningscentral

Lördagen den 21 november står Helsingborgs nya återvinningscentral äntligen redo att ta emot besökare på Välavägen 222. Med större ytor, sortering för nära 40 olika material och mer återbruk blir återvinningscentralen en ny upplevelse.

Återvinningscentralen är drygt tre gånger större än den gamla. Här kör privatpersoner upp på en plattform med breda körfält för att sortera sitt återvinningsmaterial. På så sätt är personbilar och tunga arbetsfordon helt åtskilda.

Conny Wettergren, anläggningschef/projektledare, NSR AB:

- Säkerhet och service har stått i fokus vid utvecklingen av den nya anläggningen. Bland annat har Farligt avfall fått särskilt anpassade lokaler med hantering över disk. Nya informationsskyltar syftar också till att göra det smidigt för besökarna att göra sitt ärende på återvinningscentralen.

Mer återbruk - mindre förbruka!

Ökad återvinning är en viktig miljöinsats, men bäst av allt är att slänga mindre. Avfallsminimering står högst upp i EU:s prioritering för avfallshantering. Därför erbjuder den nya återvinningscentralen bättre möjligheter att lämna in fullt fungerande saker till återbruk. Prylarna förmedlas sedan vidare till second hand-verksamheter via samarbetspartners.

Kim Olsson, VD, NSR AB:

- Återvinningscentralen är mycket mer än en logistikanläggning för avfall, den är ett viktigt verktyg mot målet om ett mer kretsloppsbaserat samhälle. Här skapar vi inte bara förutsättningar för bättre återvinning, vi lägger också grunden för ökad återanvändning och minskade avfallsmängder i Helsingborg.

Anna-Karin Falkenström, ansvarig NSR:s återvinningscentraler:

- Det känns fantastiskt bra att vi nu kan ge helsingborgarna en modernare anläggning. Att vi kan erbjuda stora utrymmen för återbruk känns också viktigt, alldeles för många prylar slängs i onödan. Återbrukshuset stämmer väl med NSR:s vision om utveckling och kretsloppsperspektiv.

En dröm för alla pantare

Ytterligare en nyhet på återvinningscentralen är superpantmaskinen. En pantautomat som kan ta emot mer än 100 burkar och plastflaskor i minuten och är ett samarbete mellan NSR och Returpack/Pantamera. I den tömmer kunden snabb, enkelt och utan kladd hela säcken på en gång.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pressvisning:

Tisdagen den 17 november kl 10.00 är intresserad media välkommen att besöka återvinningscentralen för en förhandsvisning.

Kontakta projektledare Conny Wettergren vid intresse: tfn 042 – 400 13 60, conny.wettergren@nsr.se

Anmälan krävs av säkerhetsskäl.

Premiärlördag för allmänheten:

Sophjälten bjuder på premiärfika!

Kom och spana in den nya återvinningscentralen lördagen den 21 november. Vi har öppet för återvinning kl 09.00 – 15.00. Mellan kl 11.00 – 15.00 bjuder vi på trevligheter:

• Träffa Sophjälten & provsitt sopbilen!
  • Premiärfika i Återbruket mellan kl 11.00 – 15.00. Så långt lagret räcker.
  • Kom & skänk begagnade leksaker!
  • Tipspromenad & återvinningsinformation
  • Pantamera visar upp superpantmaskinen

Fakta om Helsingborgs nya återvinningscentral

• Den nya adressen är Välavägen 222, ett stenkast bort från den gamla återvinningscentralen.
  • Öppnar för allmänheten lördagen den 21 november. Då stängs även den gamla återvinningscentralen för privatpersoner.
  • 3,5 gånger större än den gamla - cirka 35 000 kvadratmeter.
  • Byggstart mars 2015 med en investering på 40 miljoner kr.
  • Den väntas ta emot 240 000 besökare om året. Cirka 650 dagliga besökare under sommarhalvåret och 350 under vinterhalvåret.
  • Återbrukshus på 300 m2 för fullt fungerande prylar.
  • Möjlighet att sortera nära 40 olika typer av material.
  • Superpantmaskin med möjligheta att panta 100 burkar i minuten.
  • Upphöjd plattform för återvinning med bättre & säkrare trafikflöde.

Om byggnation av återvinningscentralen:

Conny Wettergren, anläggningschef, NSR AB

Tfn 042 – 400 13 60, conny.wettergren@nsr.se

Om drift och verksamhet vid återvinningscentralen:

Anna-Karin Falkenström, ansvarig NSR:s återvinningscentraler

Tfn 042-400 13 91, anna-karin.falkenstrom@nsr.se

Kim Olsson, VD, NSR AB

Tfn 042 – 400 13 10, kim.olsson@nsr.se

Helena Eriksson, kommunikation, NSR AB

Tfn 042-400 13 89, helena.eriksson@nsr.se

NSR AB (Nordvästra Skånes Renhållnings AB) ägs av de sex nordvästskånska kommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Åstorp och Ängelholm och är idag i företagskoncernen inklusive partners i industriparken drygt 300 engagerade medarbetare som skapar miljönytta. Målet är att verksamheten ska vara en del i skapandet av ett långsiktigt hållbart och kretsloppsbaserat samhälle samt att i verksamheten trygga en god arbetsmiljö för alla aktörer.NSR arbetar även med att ta hand om avfall och återvinningsmaterial på bästa sätt med hänsyn till miljö, arbetsmiljö, teknik och ekonomi. I Bjuv, Båstad, Helsingborg, Åstorp och Ängelholm  har vi renhållningsansvaret och hanterar kundservice för kommuninvånarna. NSR:s styrelse består av politiska representanter från respektive ägarkommun.