NSR AB och dess VD klandras inte – oberoende utredning klar

Med anledning av att Båstad kommun, i polisanmälan mot en före detta anställd, riktat misstankar mot sitt eget delägda bolag NSR AB och dess VD, beslutade styrelsen att vidta en extern utredning med hjälp av KPMG. Utredningen är nu klar och redovisad för styrelsen och bolagets samtliga ägare.

KPMG:s utredning och analys har fokuserat på följande områden:

• VD:s agerande vid Båstad kommuns anställning av närstående: Utreda om NSR:s VD överskridit sina befogenheter, eller på annat sätt påverkat beslut, vid anställning av närstående i Båstad kommun. Utreda huruvida VD påverkat vilka arbetsuppgifter närstående fått inom projekt kopplade till NSR.
  • Risk för att NSR drabbats av ekonomisk skada kopplat till samarbetsparts agerande.
  • Kartlägga vilka projekt NSR har varit involverade i tillsammans med Båstad kommuns tidigare anställd, samt utreda om NSR levt upp till sina ansvarstaganden i dessa projekt.
  • Identifiera de bolag som har kopplingar till projektledaren och kartlägga om NSR har eller har haft affärsrelation med dessa. Sammanställa omfattningen av affärstransaktioner.
  • Utreda huruvida fakturerade kostnader lever upp till avtal, beställning och leverans i affärsrelationer med ovan identifierade bolag.

Utredningen visar att det inte finns något som styrker påståendet om att VD på något sätt, till Båstad kommun, gett uttryck för att han krävde/önskade att de skulle anställa hans hustru. Tvärtom har initiativet att anställa henne helt kommit från Båstad kommuns tjänstemän. Det finns inte heller någon relation eller förhållande som skulle kunna utgöra grund för jäv eller ge möjlighet för NSR:s VD till otillbörlig påtryckning. Utredningen visar att det är Båstad kommun som självständigt beslutat om anställningen och tagit ansvaret för att tilldela arbetsuppgifter.

I analyser av de ekonomiska mellanhavanden NSR haft med företag och i projekt som omnämns i Båstad kommuns polisanmälan har man inte kunnat påvisa att NSR lidit någon ekonomisk skada. De granskade kostnaderna i förhållande till prestation har verifierats av respektive ansvariga projektledare och överensstämmer med projektbeskrivningar samt protokollförda beslut.

Styrelsen för NSR AB har med utredningen som underlag kommit fram till att man har fortsatt förtroende för VD Kim Olsson. Styrelsen kan också konstatera att NSR AB med hög sannolikhet inte heller lidit någon ekonomisk skada.

Kontaktperson:

Kenneth Lantz, ordförande NSR AB

E-post lantz.kenneth@gmail.com

NSR AB (Nordvästra Skånes Renhållnings AB) ägs av de sex nordvästskånska kommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Åstorp och Ängelholm. Målet är att verksamheten ska vara en del i skapandet av ett långsiktigt hållbart och kretsloppsbaserat samhälle. NSR arbetar med att ta hand om avfall och återvinningsmaterial på bästa sätt med hänsyn till miljö, arbetsmiljö, teknik och ekonomi.