NSR testar mobil återvinning på Bjäre

Två dagar i september kommer NSR att testa en mobil återvinningstjänst i Båstads kommun.

– Syftet med denna nya service är att bredda det lokala utbudet av återvinningstjänster och ge invånarna möjlighet att lämna mer avfall närmare hemmet, säger Anna-Karin Falkenström på NSR.

Den mobila återvinningstjänsten består bland annat av sopbilar och specialinredda containrar som NSR kan ställa upp på olika platser. Söndagen den 5 september kommer den rullande återvinningen till Torekov och tisdagen den 21 september till Båstad.

– Här kan privatpersoner kostnadsfritt sortera farligt avfall, elavfall och visst grovavfall. Dessutom kan man lämna textilier – både hela och trasiga – samt prylar till återbruk. Vi kommer även att lämna ut nya matavfallspåsar på plats, berättar projektledare Angelika Blom och tillägger:

– Den mobila återvinningen är ett lokalt alternativ för den som vill lämna lite mindre mängder avfall i närheten av hemmet. Du kan komma med det du själv kan bära från en personbil. Lastade släp och pickups hänvisar vi fortsatt till en av NSR:s återvinningscentraler, till exempel den i Ängelholm.

Utvecklar med invånarna
De två tillfällena i september är ett test för att hitta styrkor och svagheter och för att få ta del av bjärebornas åsikter. Tanken är sedan att den mobila återvinningen ska börja rulla kontinuerligt och till flera platser våren 2022.

Enhetschef Anna-Karin Falkenström poängterar att renhållningsbolaget vill utveckla den nya tjänsten tillsammans med kommuninvånarna.

– Därför kommer vi nu i september och vi hoppas få träffa många bjärebor på insamlingsplatserna. Har vi tänkt rätt när det gäller vilka slags avfall man kan lämna? Vilka orter ska den mobila återvinningen komma till, vilka tider och hur ofta? Kan vi komplettera med annan service? Vi vill veta vad du som bor på Bjärehalvön tycker, så att den mobila återvinningstjänsten blir så bra som möjligt när den väl börjar rulla.

– Vi vill även ha input från invånare som inte har möjlighet att besöka oss någon av testdagarna, fortsätter Anna-Karin Falkenström.

Den som bor eller äger ett fritidshus i kommunen kan fylla i en enkät som finns på nsr.se/nsrtestar.

Nya återvinningstjänster
Under 2020 utredde Båstads kommun och NSR nya sätt att lokalt samla in bland annat grovavfall och farligt avfall. Ett av dessa sätt är den mobila återvinning som NSR nu testar och utvecklar. Den är ett komplement till de tjänster som redan finns på Bjäre, bland annat fastighetsnära hämtning av grovavfall och extra insamling av trädgårdsavfall.

Liknande mobila återvinningstjänster finns i flera andra svenska kommuner, bland andra Västerås, Solna och Varberg.

Om test och uppstart i Båstads kommun faller väl ut kan en mobil återvinningstjänst bli aktuell i flera nordvästskånska kommuner.

----------------------------------------

Välkommen att testa mobil återvinning
Söndag 5 september kl 11-15 First Camp Torekov
Tisdag 21 september kl 15-19 Entré Båstad

Detta kan du bland annat lämna:

• Smått elavfall, ljuskällor och batterier
  • Farligt avfall (t ex lim, målarfärg, olja, nagellack)
  • Plastmöbler
  • Wellpapp
  • Böcker
  • Mjukplastsäckar
  • Trä (max 2 meter)
  • Textilier (både hela och trasiga)
  • Saker till återbruk

Fler exempel på vad du kan lämna (och inte kan lämna) finns på nsr.se/nsrtestar.

Kontaktpersoner på NSR
Anna-Karin Falkenström, enhetschef NSR:s återvinningscentraler: tfn 042-400 13 91 eller e-post anna-karin.falkenstrom@nsr.se

Angelika Blom, projektledare NSR: tfn 042-400 13 88 eller e-post angelika.blom@nsr.se