Rädda matresterna med doggybag vecka 47

Rädda matresterna med doggybag vecka 47

Ca 170 000 ton ätbar mat slängs varje år vid svenska restauranger, främst från restaurangbesökarnas tallrikar. Den 18 - 24 november görs en insats för att minska det onödiga matsvinnet – med doggybags på Väla restaurangtorg.

Uttrycket från jord till bord brukar beskriva matens väg från odling till tallrik. Men få matvaror färdas så kort sträcka. Tillagad mat passerar många steg på vägen innan den hamnar på tallriken – och slängs sedan ofta i onödan. Det koncentratet av många människors arbete och jordens resurser och därför ett onödigt slöseri.

Ca 170 000 ton ätbar mat slängs varje år vid svenska restauranger och storkök enligt siffror från Naturvårdsverket. Mycket av svinnet är mat som gästerna inte ätit upp. I samband med EU-initiativet Europa Minskar Avfallet, vecka 47, uppmanar därför avfallsbolagen Nårab, NSR, och renhållningen för Höganäs och Ängelholm att rädda matresterna!

I kampanjen #Räddamatresterna uppmärksammas doggybagen som ett exempel på hur matresterna enkelt kan räddas. - I ett försök att uppmärksamma ämnet och konkret minska matsvinnet tillhandahåller vi under hela vecka 47 doggybags på Väla restaurangtorg i Helsingborg. Matlådorna kommer finnas i ställ på restaurangtorget där besökarna själva kan gå och hämta en doggybag om de vill, detta istället för att behöva fråga restaurangpersonalen, säger Helena Eriksson, kampanjsamordnare vid NSR.

Doggybags och information kommer också finnas på BEST WESTERN Hotell Klippan.

Om Europa Minskar Avfallet

EU-projektet Europa Minskar Avfallet anordnas under vecka 47 för femte året i rad. Syftet med kampanjen är att med aktiviteter, stora som små, öka medvetenheten om hur vår konsumtion påverkar miljön. Avfall Sverige är nationell samordnare och projektet stöds av Naturvårdsverket. NSR, Nårab, samt renhållningen i Höganäs och Ängelholm, samarbetar i årets kampanj för att öka medvetenheten kring matsvinn.

Därför jobbar vi med att minska avfallet

Om alla hade levt som vi européer gör hade det krävt resurser från tre jordklot. Vi har bara ett jordklot och vi har bara ett Skåne. Sättet att hantera avfall utgår från EU:s avfallstrappa – en prioritering för avfallshantering. Det bästa sättet är att förhindra att sopor uppstår överhuvudtaget, det är både billigt och resurssmart. I Sverige är vi världsbäst på att återvinna, men vi är också bäst på att skapa avfall – därför måste vi börja minska våra sopmängder.

Kampanjwebb: www.nsr.se/ema2013

För vidare kontakt:

Helena Eriksson, Informationssamordnare NSR, helena.eriksson@nsr.se eller 042-400 1389

Sandra Persson, Renhållningsansvarig Nårab, 0435-29653 eller 0705-620705

Bengt Bertilsson, Renhållningschef Ängelholm, 0431-870 00

Kaj Ling, Renhållningschef Höganäs, 042-337237

NSR AB (Nordvästra Skånes Renhållnings AB) ägs av de sex nordvästskånska kommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Åstorp och Ängelholm ochI är idag i företagskoncernen inklusive partners i industriparken drygt 300 engagerade medarbetare som skapar miljönytta. Målet är att verksamheten ska vara en del i skapandet av ett långsiktigt hållbart och kretsloppsbaserat samhälle samt att i verksamheten trygga en god arbetsmiljö för alla aktörer.NSR arbetar även med att ta hand om avfall och återvinningsmaterial på bästa sätt med hänsyn till miljö, arbetsmiljö, teknik och ekonomi. I Bjuv, Åstorp, Helsingborg och Båstad har vi renhållningsansvaret och hanterar kundservice för kommuninvånarna. NSR:s styrelse består av politiska representanter från respektive ägarkommun.