Pristagarna Håkan Liljekvist och Richard Alm från Sluta Gräv NSR:s vd med Kim Olsson.

Sluta Gräv är Årets Kretslöpare 2019

Den 22 november delar NSR ut priset Årets Kretslöpare på NSR-dagen i Helsingborg. Utmärkelsen går till Sluta Gräv som skapat en produkt som ger en mer resurseffektiv bygg- och anläggningsbransch och uppmuntrar till återanvändning. Med utmärkelsen Årets Kretslöpare vill NSR uppmärksamma engagemang som bidrar till det kretslopps­baserade samhället.

Med ett skickligt entreprenörskap, och med stort miljöfokus, utan att de egentligen gjort någon stor sak av det, har Sluta Gräv skapat en produkt som revolutionerat sin sektor.

– De har redan från början tänkt hela vägen, med förebyggande i fokus, där traditionella betong­produkter ersätts av en modern, återanvändbar markskruv och därmed har Sluta Gräv skapat en hållbar lösning, säger Kim Olsson, vd för NSR AB.

På tio år har företaget och dess produkter nått ut till ett tiotal länder och svenskt kunnande har spridits över världen. Att spara pengar och tid är en sak, men Sluta Gräv sparar också på jordens resurser genom att markskruven tar bort en hel del moment från det konventionella sättet, som att använda stora maskiner vid monteringen. Med Sluta Grävs hållbara lösning tar byggsektorn ett nödvändigt ansvar, och företagets vision om att man i framtiden kommer säga, ”tänk att förr i tiden behövde man gräva när man skulle bygga”, är helt rätt väg.

Årets Kretslöpare 2019 är Sluta Gräv. Priset består av ett diplom och en summa på 25 000 kronor.

Miljöpriset Årets kretslöpare delas i år ut för tionde gången. Bakom priset står Nordvästra Skånes Renhållning (NSR AB) och dess tidigare vd Dag Lewis-Jonsson. När Dag slutade som vd för bolaget instiftade NSR:s styrelse en fond för fortsatt miljöarbete i hans anda, med visionen att arbeta för ett avfallsfritt samhälle. Flera samarbetspartners till NSR har också bidragit till fondens medel. Pristag­aren utses av Dag Lewis-Jonsson tillsammans med NSR:s presidium.

Pristagare de senaste åren har varit:
2018 Sanita Vukicevic, Envir
2017 Nordvästra Skånes biodlarförening
2016 Fredrika Ramsay Nelson, Kullabygdens byggnadsvård

Kontaktpersoner:
NSR: Kim Olsson, vd NSR AB, tfn 042-400 13 10 eller e-post kim.olsson@nsr.se
Sluta Gräv: vd Richard Alm, tfn 0705-648 301 eller e-post richard.alm@stopdigging.se