​De södra delarna av Båstads kommun får vänta med utbyggnaden av dricksvattennätet tills arkeologiska utgrävningar är klara. Våren 2022 beräknas inkoppling ske av den nya ledningen. Foto: Timo Julko

Arkeologiska fynd försenar utbyggnad av vattenledning i Båstads kommun

Det dröjer cirka två år till innan vattenbristen under sommarmånaderna i de södra delarna av Båstads kommun kan lösas. Det är den arkeologiskt intressanta marken som ledningarna ska dras på som först behöver undersökas ytterligare för fornlämningar.

Under hösten 2019 genomfördes Arkeologisk utredning steg 2 på delar av sträckan där ledningsdragningen ska gå. Sökschakt med grävmaskin gjordes för att kunna få en uppfattning om fornlämningar kan finnas som behöver vidare hantering.

- Utredningen visade att det är högintressant arkeologisk mark så nästkommande steg är en arkeologisk förundersökning. Det betyder att inkopplingen av dricksvatten dröjer till våren 2022 i stället för våren 2021, säger Cecilia Lychou, projektledare, på NSVA.

Projektet omfattar en utbyggnad av ledningsnätet i Båstads kommun för att ta emot och distribuera vatten från Sydvatten till de södra delarna av kommunen. Anslutningen till Sydvatten kommer att göras etappvis. I första steget byggs en överföringsledning mellan Grevie Kyrkby och Rammsjö för att ansluta bland annat Torekov. Åtgärder därefter är under utredning där Grevie och Förslöv planeras vara näst på tur att förbereda för anslutning, och därefter Västra Karup.

Fakta från Riksantikvarieämbetet
För stora markexploateringar tas ofta två beslut om arkeologisk utredning, det första steget är kartstudier och inventering och det andra steget är sökschaktsgrävningen. En arkeologisk utredning ska inte innebära att det görs ingrepp i fornlämningen utan markytan återställs till ursprungligt skick.

NSVA (Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp AB) är ett regionalt VA-bolag som bildades 2009 ur VA-verksamheter från flera kommuner. Vi har gjort gemensam sak för att växa och bredda vår kompetens, och för att öka bredden i erbjudandet. Allt under gemensam flagg. NSVA ser till att det kommer rent vatten ur kranen hos cirka 230 000 invånare och företag i ägarkommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Landskrona, Perstorp, Svalöv, Åstorp och Örkelljunga. Via ett flera hundra mil långt avloppsledningsnät tar vi hand om dagvatten och spillvatten, renar det och ser till att vattnet är fritt från gifter och föroreningar när det släpps ut igen från reningsverken. Läs mer om oss på www.nsva.se

Cecilia Lychou

Projektledare 010-490 97 68