Under hösten 2016 har Svalövs kommun och NSVA lagt en ny dricksvattenledning till Sydvattens befintliga kammare norr om väg 17 i Teckomatorp.

NSVA kopplar in ny dricksvattenledning i Teckomatorp

Torsdagen den 2 mars ska NSVA koppla in en ny dricksvattenledning i Teckomatorp. Under en veckas tid därefter finns det risk för varierat vattentryck och missfärgat vatten i framförallt de östra delarna av byn. Detta är ofarligt. NSVA uppmanar berörda att spola kallvatten i alla kranar tills den eventuella missfärgningen försvinner.

Svalövs kommun och NSVA har under hösten lagt en ny dricksvattenledning till Sydvattens befintliga kammare norr om väg 17. Anledningen till detta var önskemål om bättre tryck i Teckomatorp. I början av mars ska den nya ledningen kopplas in, vilket innebär att de boende i främst östra delarna av byn troligen kommer att märka att vattentrycket varierar under cirka en veckas tid.

- Det kan även förekomma missfärgningar ungefär lika länge. Det är ofarligt. Vårt råd är att spola kallvatten på högsta tryck i minst 30 minuter för att eventuella missfärgningar ska försvinna, säger Jimmy Lubera, ansvarig projektledare på NSVA.

Berörda informeras även via vykort och SMS.

NSVA (Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp AB) är ett regionalt VA-bolag som bildades 2009 ur sex VA-verksamheter från lika många kommuner. Vi har gjort gemensam sak för att växa och bredda vår kompetens, och för att öka bredden i erbjudandet. Allt under gemensam flagg. NSVA ser till att det kommer rent vatten ur kranen hos cirka 230 000 invånare och företag i ägarkommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Landskrona, Svalöv och Åstorp. Via ett flera hundra mil långt avloppsledningsnät tar vi hand om dagvatten och spillvatten, renar det och ser till att vattnet är fritt från gifter och föroreningar när det släpps ut igen från reningsverken. Läs mer om oss på www.nsva.se

Jimmy Lubera

Projektledare 010-490 97 60

Rent vatten. Ett jobb för livet.

NSVA (Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp AB) är ett interkommunalt bolag som bildades 2009. Vi levererar dricksvatten, renar avloppsvatten och tar hand om dagvatten i kommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Landskrona, Perstorp, Svalöv, Åstorp och Örkelljunga. Genom att samverka kan vi förse invånarna med ett kostnadseffektivt och välfungerande vatten- och avloppssystem. Vi kan också vara garanten för att säkra den långsiktiga kompetensförsörjningen och för att på ett effektivt sätt utveckla den regionala VA-infrastrukturen. Läs mer om oss på www.nsva.se

NSVA - Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp
Box 2022