Rekord i Finland tack vare Borås

Rekord i Finland tack vare Borås

I höstas öppnade NTEX kontor i Borås, där huvudsakligt fokus är frakter till och från Finland.
Då sa företagets trafikchef Jan Lundberg att målet med verksamheten var att öka till 75 miljoner i omsättning på två år och bli marknadens bästa transportpartner även på Finland.
Han får revidera den siffran.
Det målet infriades nämligen redan efter sju månader.

Mellan 2011 och 2016 gick NTEX från 0 till 37 miljoner i kronor när det gäller trafik till och från Finland. Prognosen för Finlandstrafiken 2017 går mot över 80 miljoner. En liten fingervisning om utvecklingen det senaste året är antalet sändningar i februari jämfört samma period förra året. I år hade man 2347 sändningar till eller ifrån Finland. Samma siffra 2016 var 711. Det betyder en ökning med hela 230 procent!

Hur är det möjligt?
– Den största anledningen till framgången ligger i att vi lyckats knyta till oss riktigt bra kompetens samtidigt som vi kunnat erbjuda våra befintliga kunder en ny marknad.
– Sedan har vi kommit rätt in i tiden med vissa av några riktigt stora upphandlingar, där vi var lyckosamma och kunnat stå för ett attraktivt erbjudande. Det hade vi aldrig klarat utan det nya gänget i Borås.
– En annan förklaring är också att vi fått igång ett bra samarbete med de baltiska länderna, som gjort att vi får goda samordningsfördelar.

Jan Lundberg är noga med att lyfta fram personalen i Borås.
– Det har gjort ett strålande arbete. De har verkligen fått slita hårt från november och fram till nu. För tillfället har vi avdelat en extra resurs från Göteborg för att ge dem lite avlastning.

På NTEX kontor i Borås arbetar Melina Rannanjärvi, som är både platschef på kontoret och trafikchef på Finland. Övriga speditörer är Heli Laukkanen, Tania Bohlin, Lina Wassholm, Jaklina Pernjak och Hanna Magnusson.