NTEX inviger hållbar tvätt- och verkstadsanläggning i Göteborg

NTEX inviger hållbar tvätt- och verkstadsanläggning i Göteborg

– En av de mest miljövänliga i Europa

Som en del av sitt hållbarhetsarbete har transport- och logistikföretaget NTEX öppnat en tvätt- och verkstadsanläggning i Arendal, Göteborg. Tvättanläggningen hämtar regnvatten från taket och återvinner upp till 85 procent, vilket innebär att den kräver 50 procent mindre vatten, el och kemikalier jämfört med andra system på marknaden.

I linje med sitt hållbarhetsarbete har transport- och logistikaktören NTEX nyligen investerat i en avancerad tvätt- och verkstadsanläggning i Arendal, Göteborg, i januari. Utöver tvättfunktionen säkerställer detta en effektiviserad underhålls- och säkerhetskontroll för NTEX-trailers. Vattenåtervinningssystemet i anläggningen samlar in regnvatten för rening och återvinning från taket och återvinner upp till 85 procent av tvättvattnet.

"Med den nya anläggningen ökar vi livslängden på våra trailers, bland annat eftersom vi genomför en underhålls- och säkerhetskontroll varje gång de passerar tvätten och fordonets verkstad. Vi är stolta över att vår tvättanläggning är en av de mest hållbara i Europa," säger Jonas Carlsson, General Equipment Manager, NTEX.

Bolaget äger runt 1500 trailers för godstransporter och har egna dragbilar. Den moderna anläggningen går i linje med NTEX:s åtagande att driva verksamheten på ett hållbart sätt och introducerar banbrytande initiativ för att minska miljöpåverkan.

"Miljöansvar är en viktig del, men inte den enda. Även säkerhet och kvalitet har stor betydelse för oss. Våra trailers korsar både hav och land, och såväl smuts som saltvatten kan påverka utrustningen negativt," säger Jonas Carlsson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jonas Carlsson, General Equipment Manager

+46 (0)31 742 1999, Jonas.carlsson@ntex.com

Om NTEX:

NTEX är ett transport- och logistikföretag som tillhandahåller väg-, järnvägs-, sjö- och flygtransporter samt terminalhantering på sina terminaler i Göteborg, Stockholm, Gislaved, Helsingborg och Malmö. Företaget grundades i Göteborg 2003 och har sedan dess vuxit till närmare 1100 anställda och en omsättning på över 3 miljarder SEK. Huvudkontoret ligger i Göteborg och kontor finns även i Norge, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Polen, Österrike, Italien, Estland, Lettland och Litauen. NTEX har också agenter i ett antal europeiska länder.