18-åring deporteras 3 dagar innan nya regler för uppehållstillstånd för studier börjar gälla

Samtidigt som Miljöpartiet inleder sin partikongress i Linköping transporteras unga ensamkommande till förvar i Åstorp för vidare tvångsdeportation till Afghanistan. Deportationsplanet lyfter troligen från Kastrup utanför Köpenhamn måndagen den 29 maj.

Uppdatering 170524: ikväll har rörelsen #vistårinteut fått veta att minst en åldersuppskriven ungdom kommer att transporteras till Åstorp från förvaret i Märsta. Han har suttit inlåst i förvaret i över en månad. Ungdomen anlände till Sverige som 15-åring sommaren 2015. Hösten 2016 skrev Migrationsverket upp hans ålder med tre år.

Minst fyra ungdomar ska tvångsdeporteras
Rörelsen #vistårinteut har kännedom om minst fyra gymnasiestuderande ungdomar, varav en är 18 år och fyra månader, som under de kommande dagarna transporteras till förvaret i väntan på tvångsdeportation.

Omfattas inte av nya regler för uppehållstillstånd
Gymnasieungdomarna deporteras tre dagar innan den nya gymnasielagen träder i kraft och någon vecka innan skolan slutar för terminen. De verkar alltså inte omfattas av de nya reglerna för uppehållstillstånd för studier på gymnasienivå. De sökte asyl som barn med skyddsbehov 2015. De har inte begått något brott. Deras handläggningstid kan således vara en av orsakerna till att de sitter i låst förvar.

Rörelsen #vistårinteut protesterar kraftfullt mot Sveriges inhumana tvångsdeportationer av ensamkommande gymnasiestudenter. Det är inte rimligt att långa handläggningstider gör att ensamkommande som var barn med skyddsbehov när de kom blir förvarstagna och tvångsdeporterade. De fråntas rätten att gå klart skolan och skaffa sig en utbildning och att eventuellt omfattas av de nya reglerna för uppehållstillstånd för studier på gymnasienivå.

Kontaktpersoner #vistårinteut

• asyl
  • åldersuppskrivning
  • mänskliga rättigheter
  • ensamkommande
  • amnesti

Kontaktpersoner #vistårinteut

Rörelsen #vistårinteut ser barn och ungdomar som allas angelägenhet och arbetar dagligen för att deras rättigheter beaktas och att de behandlas på samma sätt som andra barn och unga. Vi ser dem som bärare av rättigheter enligt barnkonventionen och mänskliga rättigheter.