#vistårinteut får Katarina Taikonpriset 2017

#vistårinteut har den stora glädjen att meddela att vi blivit pristagare till Katarina Taikon-priset som delas ut för andra året av Stockholms Stad!

Pressmeddelande Stockholms Stad:

För andra året i rad delar Stockholms stad ut Katarina Taikon-priset som hyllar insatser för mänskliga rättigheter. Årets pristagare är #Vistårinteut, Fred Taikon och Maria-Teresa Asplund.

Katarina Taikon-priset instiftades år 2015 av Stockholms stad. Priset är 100 000 kronor per år och ska uppmärksamma och belöna de människorättsförsvarare som genom sitt arbete främjar och skyddar de mänskliga rättigheterna.

Priset delas ut vid en ceremoniell lunch för inbjudna gäster i Stockholms Stadshus den 3 oktober – som även var datumet för Katarina Taikons bok ”Zigenerskan” som utkom den 3 oktober 1963.

Årets pristagare

Utifrån följande motivering har juryn för Katarina Taikon-priset i år valt att tilldela priset till:

#Vistårinteut

Rörelsen har på ett imponerande sätt mobiliserat och skapat opinion kring ensamkommande barn och ungas situation. #Vistårinteut går emot den växande främlingsfientliga vågen i samhället för att ge barnen ett värdigt liv. I ett samhällsklimat som alltmer präglas av högre murar är rörelsen en lysande fyr i kampen för mänskliga rättigheter.

Fred Taikon

Genom att ihärdigt och framgångsrikt drivit frågan om Skånepolisens register över romer har han givit många romer upprättelse. Fred har mobiliserat och visat att det går att få rätt i en juridisk process i ett sammanhang där många avstår att anmäla brott mot de mänskliga rättigheterna av brist på förtroende för systemet. Fred har sedan 1960-talet kämpat för romers kultur och rättigheter i Stockholm.

Maria-Teresa Asplund

Genom sin knutna näve vid en nazistdemonstration blev hon en känd symbol för kampen mot rasism. Maria-Teresas mod lämnar avtryck och ingjuter styrka i en tid där organiserade nazister normaliseras och ges tillträde till fler och fler sammanhang. Hon är en Stockholmsprofil som nästan alltid är på plats när det hålls manifestationer till försvar av mänskliga rättigheter, mot orättvisor och för allas lika värde.

Jury för 2017

• Sissela Nordling Blanco, ordförande i kommunstyrelsens råd för mänskliga rättigheter
  • Robert Hårdh, Civil Rights defenders
  • Lawen Mohtadi, journalist och författare
  • Atusa Rezai, Rädda Barnen
  • Angelica Ström, dotter till Katarina Taikon

Nomineringen till priset har varit öppen för allmänheten och pågått mellan den 15 maj och 2 juli år 2017.

#vistårinteut är rörda och stolta över att vårt arbete för ensamkommandes mänskliga rättigheter uppmärksammats av juryn. Tack!