Tvångsdeportationer 11 december från Åstorp - mänskliga rättigheter upprätthålls inte på förvaret

11 december sker en ny tvångsdeportation av ensamkommande från förvaret i Åstorp. En deportation är en fruktansvärd upplevelse för individen och därför bör hen behandlas med värdighet och respekt för de mänskliga rättigheter alla människor omfattas av. Men i Åstorp verkar dessa rättigheter åsidosättas på ett grymt och inhumant sätt.

FN:s kommitté mot tortyr har riktat skarp kritik mot att Sverige håller människor förvarstagna under alldeles för lång tid. Men det är inte något som Migrationsverket verkar bry sig om. Unga människor sitter förvarstagna i månader. Nu framkommer det att man i Åstorp använder hårda restriktioner - utan att de begått något brott.

#vistårinteut har kännedom om att man i Åstorp har låtit en höggravid kvinna vänta utanför förvaret i minusgrader under lång tid för att få säga hejdå till sin make. När hon väl får komma in till honom får hon inte krama honom. Besökare har inte fått röra vid sina förvarstagna vänner. De har inte fått prata i enrum. Förvarspersonalen har blivit hotfulla när förvarstagna unga visat ångest och oro. Till exempel har personal hotat om att avbryta besök på grund av att en ungdom har yttrat en svordom över den svåra situationen.

De förvarstagna har inte fått relevant och förutsägbar information om när och hur deportationen ska ske. Det har också framkommit att den kollektiva bestraffningen kan ha föranletts av att några av de förvarstagna uttryckt att de gör vad som helst för att inte bli deporterade.

Enligt förvarsbesökare har personal fått order att undanhålla relevant information och att besök ska ske med bevakning.

Detta kan inte beskrivas som något annat än repression från myndigheternas sida. Varför tillåter man inte människor att ta farväl, trösta varandra, säga hejdå? Varför låter man höggravida kvinnor stå utanför och vänta i minusgrader? Varför ges inte information så att de förvarstagna kan förbereda sig?

#vistårinteut tar kraftfullt avstånd från den här typen av inskränkningar av oskyldiga människors mänskliga rättigheter. Att det händer samma dag som FN manifesterar mänskliga rättigheter i hela världen är en skam.

Här kan du läsa om demonstrationer mot utvisningarna.

Uppdatering 171211

Enligt förvarsbesökare har de förvarstagna delgivits information genom att de uppmanats att skriva under en blankett på kanslisvenska som de inte förstår och utan att tolk använts. Att inte säkerställa att information ges så att den utvisningshotade förstår vad som händer strider mot både Utlänningslagen kapitel 11 och återvändandeavtalet mellan Sverige och Afghanistan. Enligt Utlänningslagen ska en person som hålls i förvar behandlas humant och värdigt. Vidare ska personen informeras om sina rättigheter och skyldigheter och verksamheten ska utformas på ett sätt som "innebär minsta möjliga intrång i utlänningens integritet och rättigheter". Enligt återvändandeavtalet ska processen ske stegvis och vara samordnad och human. Inga ensamkommande barn ska skickas tillbaka förrän det finns ett ordnat mottagande. En humanitär bedömning ska ske i Sverige innan utvisning sker, i enlighet med internationell lagstiftning avseende bland annat ensamkommande barn och familjers möjlighet till sammanhållning.

Vi har precis fått veta att minst en av de förvarstagna har fått information först idag om att han ska utvisas idag. Men han har inte fått information om vad som kommer att ske, hur och exakt tid. Det strider mot återvändandeavtalet angående återvändandeprocessen; Sverige är ålagd att skapa en förutsägbar, ordnad och hanterbar process.

Oförlåtligt.

#vistårinteut