Vi behöver veta - vad tror S och M kommer att hända om ingenting görs?

Anders Holmberg ställde i söndags den "hetaste frågan när det gäller migrationspolitiken just nu" i SVT Agenda - Vad ska hända den stora grupp ensamkommande som kom 2015? Migrationsminister Heléne Fritzon (s) och Moderaternas migrationspolitiska talesperson Johan Forsell svarade inte på frågan. Men de verkade vara överens om att det är omöjligt att göra någonting över huvud taget för denna grupp unga.

Vi hoppas att våra folkvalda politiker är så insiktsfulla att de inser att det här är inte en fråga som kommer lösa sig av sig själv. Polisen säger att de inte klarar av situationen, civilsamhället som just nu är garanter för att det inte brakar ihop fullständigt säger att situationen är totalt ohållbar, yrkespersoner från tvärprofessionella nätverk har under lång tid larmat om katastrofala förhållanden för ensamkommande, undersökningar visar att fler och fler unga försvinner vilket innebär allvarliga risker att hamna i livsfarliga situationer (prostitution, kriminalitet, droger) och flera partier (V, MP, C och L) förstår att något måste göras.

Därför vill vi ställa en uppföljande fråga - vad tror Socialdemokraterna och Moderaterna händer om ingenting görs för att lösa den här situationen? Det är valår och vi behöver veta.

#vistårinteut