Lappeenranta stad provar artificiell intelligens för bättre inomhusklimat

Staden Lappeenranta i Finland har inlett ett samarbete med Nuuka Solutions för att använda deras AI-AIR-applikation för artificiell intelligens för att kunna erbjuda bättre inomhusluftförhållanden och för att minska energiförbrukningen och koldioxidutsläppen i sina offentliga byggnader.

Samarbetet startar med ett pilotprojekt i två av stadens förskolor där målet är att implementera maskininlärningsteknik i byggnaderna för att effektivisera HVACsystemen (värme, ventilation och luftkonditionering).

Projektet är en del av Lappeenrantas Greenreality-programsom syftar till att minska miljöeffekterna av stadens verksamhet. Lappeenranta avser att bli en koldioxidneutral stad redan 2030.

För mera information:

Olli Parkkonen, Head of Business Development, Nuuka Solutions Oy,

Tel. +358 50 494 1584, olli.parkkonen@nuukasolutions.fi

Markku Mäki-Hokkonen, Development Manager, The City of Lappeenranta,

Tel. +358 40 569 5515, markku.maki-hokkonen@lappeenranta.fi

• Bygg, fastighet

Nuuka Solutions är ett mjukvaruföretag för stora fastighetsägare, städer och retail. Vi utvecklar och levererar en Realtids-dataplattform för smarta, hållbara fastigheter. Resulatet blir reducerade kostnader, ökad energieffektivisering, automatisk hållbarhetsrapportering och möjligheten till en bättre användar- och nyttjandeupplevelse. Vår hårdvaruoberoende plattform samlar in, analyserar och kontrollerar all fastighetsdata i realtid och integrerar med alla traditionella fastighets- och IoT system eller molnlösningar. Nuuka plattformen används idag i mer än 3000 byggnader i sex länder

Susanne Hedblom

Presskontakt Managing director Nuuka Sweden +46 076 17 64 604