SAAB340 med plats för 33 passagerare

AirGotland är redo att lyfta!

Det nystartade gotländska flygbolaget Air Gotland Express AB är nu redo för take-off! En av de sista pusselbitarna – att välja operatör och flygplan – har äntligen fallit på plats. Valet föll på SprintAir som nu alltså kommer stå för flygplan och inledningsvis kabinpersonal.

–Vi har noggrant skannat av marknaden i Europa efter en operatör som passar oss – flexibel, med hög servicegrad, stor leveranssäkerhet och sund ekonomi, säger Michael Juniwik, styrelseordförande i Air Gotland Express. SprintAir, som med sin långa erfarenhet, rätt flygplanstyp, stort team av kvalificerade tekniker och utfästelsen ”Back-up aircraft always on hand” känns helt rätt för oss, fortsätter han.

Inledningsvis hade styrelsen tät dialog om samarbete med de två svenska operatörer som trafikerar sträckan idag, Amapola och Air Leap. Istället blir vi nu kollegor och konkurrenter på linjen Visby-Bromma. Med en lång erfarenhet inom flygbranschen så kunde AirGotland Express utnyttja sitt stora kontaktnät i Europa, vilket möjliggjorde dialog om samarbete med fler än sju olika operatörer innan de hittade precis rätt.

Avtalet är ett så kallat Wet Lease, där vi hyr flygplan med besättning. Flygplanstypen som vi startar med är Saab 340 A, med 33 säten. Ett av marknadens absolut bästa plan i sin klass. Vi kommer dock från start ha egen servicepersonal ombord.

-Det är av yttersta vikt för oss att våra kunder får ett lokalt bemötande, säger Tiina Mykkänen, VD AirGotland Express.

-Jag har flugit och sett många SAAB340 genom åren och jag måste tillstå att den här är den finaste jag sett. Flygplanet har helt ny interiör vilket bl.a. innebär helt nya moderna stolar och stolsbrickor och flygplanet är nymålat både in och utvändigt under 2019. Jag är övertygad om att våra gäster verkligen kommer att gilla det dom ser”, avslutar Jens Harrysson, en av grundarna till AirGotland Express.

I dagarna presenteras turlistan och datum för start av biljettbokningen.

AirGotland i dagligt tal, är det lokala flygalternativet, anpassat till den gotländska marknadens behov. Vårt löfte till marknaden är vi ska vara rappa och kreativa. Vi ska pressa priserna på kort och lång sikt, från start flyga med 7-dagars trafik till Bromma och sikta på en tät turlista så fort resandet tar fart igen

Taggar

Idén till AirGotland har funnits ett tag och grundarna till bolaget, Pigge Werkelin, Michael Juniwik, Christer Paulsson och Jens Harrysson, har ibland träffats och pratat om att starta ett lokalt flygalternativ till och från Gotland.

Eftersom samtliga på ett eller annat sätt varit inblandade i Sverigeflyg för några år sedan så förstod och visste vi behovet av en lokal aktör som var nära företagen och resenärerna. Ni vet. Det där klassiska. ”Örat mot marken”, ”Utifrån & in”. Så enkelt egentligen men så lätt att glömma eller avfärda. Vi tror stenhårt på det där, nämligen. På närheten, hjärtat och ansvaret. För Gotlands utveckling genom fler möten och upplevelser.

Sagt och gjort. Skärtorsdagen 2020 bestämde vi oss. I Covid- 19 pandemin som rasade omkring oss, sågs vi på det sätt som på vårvintern -20 fullkomligt exploderade, nämligen digitalt. Vi förstod snabbt att flygkartan på svensk inrikestrafik kraftigt skulle ritas om och vi blev övertygade om att ett lokalt alternativ var vad som behövdes. Strategiarbetet påbörjades omedelbart och efter ett kort tag utsåg vi VD för bolaget, Tiina Mykkänen. Tiina började snabbt forma bolaget, säljresurser och operativa medarbetare startade upp och samtidigt och mitt i allt annat blev vi med färgen rosa. Kanske mest för att rosa är en härlig färg men visst sänder den också ut mycket värme och glädje. Precis så som vi vill du ska känna dig när du resor med oss eller för den delen när du träffar oss på stan, på ett lunchmöte eller på flygplatsen. Vi kallar det kort & gott för AirGotlands rosa glädjepiruett.

I augusti lyfter vår allra första flight från Visby, vi lämnar snabbt vår magiska kust och glittrande Östersjön för att ca 35 minuter senare åter ge liv och höras med det välkända ljudet över tak, tinnar och torn och landa på vår slutdestination Bromma.

Tack för att du reser med oss på AirGotland och tillsammans skapar vi ett bättre nu och ett fantastiskt sen!

Air Gotland Express

Tiina Mykkänen