Pressmeddelande -

Två restauranger och franska designföretaget Yellow Korner slår upp sina dörrar under sommaren och hösten

Franska designföretaget Yellow Korner etablerar sin andra butik i Sverige i Nya Hovås. Bakom etableringen står entreprenörerna Camilla Ekelund, Hanna Gliminger och Linn Spandow som idag driver inredningsbutiken The Polpo Hub.

– Det har gått jättebra sedan vi öppnade och det känns som att målgruppen här omkring är rätt för den här typen av butiker, säger Camilla Ekelund i en intervju till GöteborgDirekt om att Yellow Korner kommer till Nya Hovås.

Först ut bland de nya restaurangerna är Nakhon som öppnade under försommaren. Till hösten kommer restaurangen The Elephant som idag finns på Linnégatan att öppna sin systerrestaurang i Nya Hovås. Det har varit en stor efterfrågan på fler restauranger bland de som bor och arbetar i området. Detta blev särskilt tydligt vid invigningen av den familjedrivna restaurangen Nakhon.

– Det var som en explosion, vi hade inte förväntat oss så många besökare första dagen. Det var så många att vi fick ta in pappa för att diska, säger Sofia Jensen till GöteborgDirekt som driver restaurangen tillsammans med sin syster Amanda Pålsson och Keattisak Kidprasert.

När Nya Hovås skulle börja byggas var målet högt satt redan vid första spadtaget - Nya Hovås skulle bli en småskalig blandstad i världsklass. Denna målbild har anammats av alla inblandade i stadens utveckling.

– Kombinationen av en upplevelserik stadsmiljö och ett fantastiskt havs- och naturnära läge erbjuder Nya Hovås i min mening redan idag ett oslagbart småskaligt stadsliv. Vår samverkansstrategi har möjliggjort att vi kunnat handplocka de bästa tänkbara verksamheter till i området, säger Sara Sundaeus representant för marknadsgruppen i Nya Hovås.

Urvalsprocessen har styrts genom nära dialog med främst de boende i området men också tillsammans bostadsbyggare och andra verksamma i Nya Hovås. De önskemål som framförts har haft ett stort inflyttande på stadens utveckling. Småskaliga butiker, upplevelser och brett restaurangutbud är exempel på vad som stått högst på önskelistan.

– Vi har sedan start haft en dialog med de som bor och arbetar i Nya Hovås. Utan den dialogen hade vi aldrig kunnat leverera ett genomtänkt, kvalitativt och långsiktig hållbart utbud. Vi är oerhört stolta över vad Nya Hovås kan erbjuda idag och målet om en småskalig blandstad i världsklass är bara runt hörnet även om en hel del hårt arbete kvarstår, säger Sara Sundaeus.