Bengt Isling tilldelas Stockholms Byggnadsförenings hederspris

Stockholms Byggnadsförenings hederspris är en årlig utmärkelse som har delats ut sedan 1948. Priset instiftades vid föreningens 100-årsjubileum och delas ut som belöning för gjorda insatser av största värde för utvecklingen inom byggnadsfacket. Bengt Isling är den första landskapsarkitekt som tilldelats priset med följande motivering:

"Att han som nydanande landskapsarkitekt i Stockholm med stor framgång medverkat i planeringen av flera stora parker i staden. Han har med sin idérikedom och starka formkänsla bidragit till utvecklingen av Stockholms parktradition. Bengt har erhållit flera utmärkelser såsom Sienapriset inte mindre än 3 gånger för Starrbäcksängen, Norra Bantorget samt nu senast strandparken i Hornsberg".

-Jag är självklart mycket glad för priset och den fina motiveringen. I dagar som dessa är det särskilt intressant när det offentliga rummet uppmärksammas eftersom det fungerar som en symbol för hur samhället är organiserat. Att gå förbi  Hornsbergs strandpark en varm sommarkväll och se alla människor som tagit parken till sig blir med det synsättet en symbol för det vi har gemensamt, säger Bengt Isling.

Att värna det offentliga rummet och betona vikten av dess gestaltning är frågor som Bengt Isling och Nyréns Arkitektkontor arbetat med i många år.

-Norra Bantorget och Hornsbergs strandpark är två stora projket som tog mer än tio år att förverkliga. Under dessa år har olika majoriteter styrt i Stockholms stadshus. Oavsett färg på majoriteten har man alltid värnat om det offentliga rummet och det inger hopp, säger Bengt Isling.