Premiär för Nyrénsritade utomhuskapellet Andrum

Nyréns Arkitektkontor har i samarbete med Lagunda församling utvecklat ett flyttbart utomhuskapell för ceremonier i covid19-tider. Utformningen gör det möjligt att genomföra värdiga begravningar med den distans som krävs under pandemin. Med innovationsstöd från Vinnova har en prototyp tagits fram.

Det allra första pandemianpassade kapellet är nu klart. Invigningen skedde i samband med en ceremoni vid Fröslunda kyrka i Uppland torsdag 9 juli. Kapellet, som har placerats på kyrkogården, har utvecklats i samarbete mellan Nyréns Arkitektkontor och Lagunda Församling. Efter att prototypen testats och förbättrats är ambitionen att sätta kapellet i produktion så att flera församlingar, oavsett religion, kan erbjuda trygga sammankomster utomhus.

Idén till kapellet startade som ett medarbetarinitiativ hos Nyréns och har sedan vuxit fram genom ett tätt samarbete. Under projektets gång har personal från församlingen arbetat tillsammans med arkitekter, modellbyggare, visualiserare, ljusdesigner, konstruktörer och snickare. Tack vare olika kompetenser har en bra lösning tagit form.

”Under de senaste veckorna har jag följt ett intensivt arbete som genomförts med stort engagemang och massor av driv och kraft. Jag är så stolt över att våra duktiga medarbetare har lyckats skapa en riktig pärla till kapell i coronatid”, säger Ulrika Bergström, VD på Nyréns.

Kraven på kapellet har varit många. Resultatet är en rationell byggnad med flyttbara moduler som är både lätta och robusta med en enkel och elegant konstruktion i material som går att få tag i överallt.

”Det är en härlig känsla att se kapellet bli verklighet. Och att vi hittat en lösning som gör att det kan användas oavsett religion eller trosuppfattning – det är deltagarna och omgivningen som ger det mening”, berättar Sofia Kanje, initiativtagare och arkitekt på Nyréns.

”Det är 300 år sedan det byggdes en ny kyrka eller kapell här i Lagunda församling så det är med glädje vi tar emot kapellet Andrum. Under pandemin har vi på grund av trånga utrymmen bara kunnat använda en av våra tio kyrkor för begravningar. Med Andrum har vi nu en fantastisk möjlighet”, säger Carin Åblad Lundström, kyrkoherde i Lagunda församling.

"Andrumprojektet är ett riktigt bra exempel på en inkluderande arbetsprocess. Vi har jobbat nära varandra och haft stor glädje av teamets olikheter. Inte minst arkitekt Veronica Feltre (Nyréns) och konstruktör Athanasios Giannimaras (Kåver & Mellin) som påverkat arkitekturen med sina kloka inspel och internationella blick", säger Sofia Kanje, arkitekt på Nyréns.

Arbetsgruppen består av arkitekterna Sofia Kanje, Veronica Feltre, Lowa Sundh, visualiserare Molok Hyded, modellbyggare Ninna Kapadia och ljusdesigner Nicolas Philip från Nyréns Arkitektkontor samt kyrkoherde Carin Åblad Lundström från Lagunda församling och konstruktör Athanasios Giannimaras från Kåver & Mellin Byggkonstruktion. Prototypen har byggts av E-Wall Bygg AB.

Kontaktpersoner

Sofia Kanje, initiativtagare och arkitekt Nyréns Arkitektkontor tel 0707–591231, sofia.kanje@nyrens.se

Carin Åblad Lundström, kyrkoherde Lagunda församling tel 0171–46 07 64, carin.ablad@svenskakyrkan.se

• Samhälle

• nyréns arkitektkontor
  • jämställda platser
  • projekt
  • offentliga rum

Med människan i centrum och platsen som utgångspunkt skapar vi hållbar arkitektur. Vi jobbar samskapande nära våra olika kompetenser och beställare. Vi kombinerar djup erfarenhet med nyfikenhet och ett utforskande arbetssätt. Det är livet som ska levas på platsen som är ledstjärnan i vårt arbete.