Kaxig uppstickare gör det enklare att starta eget

Under många år har statligt finansierade organisationer varit nyföretagarens enda guide i den djungel som företagsstarten ofta är. I vissa fall har det gått bra. I andra lite sämre. Det är nog helt enkelt så att byråkrater och entreprenörer har olika världsbilder.

– Just därför startade vi nyttföretag.com, vi vill ge alla nyföretagare inspiration och hjälp på riktigt. Gamla gubbar på statliga organisationer vet inte hur det fungerar att starta företag i det uppkopplade Sverige. Därför är alla som jobbar med sajten unga entreprenörer själva,  säger grundaren och journalisten Gustaf Oscarson.

Tre egenskaper kännetecknar företag som lyckas; nätverk, uthållighet och kunskap. Dessutom är det oerhört viktigt att företagen lägger största fokus på marknadsföring och försäljning.

– Vi har byggt sajten med det i åtanke. Nyföretagarna bygger nätverk hos oss och får dagligen konkreta tips som tar dem framåt. Dessutom har vi en namnkunnig expertpanel som svarar på besökarnas frågor, säger Gustaf.

– Eftersom vi själva är egenföretagare vet vi hur tajt ekonomin kan vara. Därför har vi samlat massor av erbjudanden och rabatter på alltifrån banktjänster till webbsidor som hjälper företagen att hålla nere kostnaderna. Och givetvis är våra tjänster gratis för nya företag, fortsätter han.

Ifjol registrerades runt 60 000 företag i Sverige. Minst lika många går säkerligen runt och funderar på att starta eget. Gustaf har ambitionen klar.

– Vi ska inspirera och hjälpa så många företag som möjligt att lyckas. I april besökte över 8 000 unika företagare nyttföretag.com, innan året är slut ska det vara dubblat. Sverige drivs av entreprenörerna, och alla som vågar starta eget är hjältar.

Skriver du om entreprenörer och starta eget? Kul! Just nu ser vi över våra samarbeten, och vi hjälper dig mer än gärna med material inom vår genre. Hör av dig till grundaren Gustaf Oscarson på gustaf@nyttforetag.com. Givetvis kan han också hjälpa dig med pressbilder.

• Företagsinformation