SLU - ny huvudpartner till O-Ringen Uppsala 2020

SLU - ny huvudpartner till O-Ringen Uppsala 2020

O-Ringen och SLU har tecknat ett samarbetsavtal för O-Ringen Uppsala 2020 där SLU går in som huvudpartner till arrangemanget. SLU går också in som tävlingspartner samt kommer att stå som etappvärd för Elitsprinten som går av stapeln onsdag den 22 juli i Uppsalas stadskärna.

– Det är jätteroligt att få in SLU som huvudpartner till O-Ringen Uppsala. SLU är ett universitet i världsklass inom sina områden livs- och miljövetenskap och värnar precis som vi om ett hållbart nyttjande av våra resurser. Kopplingen oss emellan känns därför självklar och att i lärandets stad få samarbeta med SLU känns väldigt inspirerande, säger O-Ringens försäljningschef Mats Adolfsson.

SLU kommer i och med sitt partnerskap med O-Ringen även att upplåta mark för tävlingarna, lokaler för medverkande och erbjuda aktiviteter för deltagarna. Syftet är att på bästa sätt bistå arrangemanget och samtidigt ta möjligheten att visa upp universitetets fina campus och olika verksamheter för att locka fler presumtiva studenter att söka till SLU.

– Det är fantastiskt roligt att vi kan vara med och stötta O-Ringen. Orientering är en sport som på flera sätt ligger nära SLU:s verksamhet, den bedrivs i skog och mark och har en hög andel natur- och miljöintresserade bland utövarna. Vår ambition är att vårt engagemang ska öka kännedomen om SLU bland unga och att fler unga ska få upp ögonen för våra spännande utbildningar, säger Karin Holmgren, prorektor vid SLU.

SLU är universitetet som forskar och utbildar kring de biologiska naturresurserna, både på land och i vatten. SLU jobbar med hållbar utveckling av städer och landsbygd, och verkar dessutom för människors och djurs livskvalitet och välbefinnande.

Kontaktpersoner:

Mats Adolfsson, försäljningschef O-Ringen AB

mats.adolfsson@oringen.se

Karin Holmgren, prorektor vid SLU

Tel 018-671 258

karin.holmgren@slu.se

Taggar

O-Ringen är världens största orienteringsäventyr med deltagare från hela världen. Det genomförs alltid vecka 30 med varje år på en ny plats i Sverige. 2020 går arrangemanget i Uppsala, den 19-25 juli. O-Ringen är en mötesplats och en folkfest för i snitt ca 18.000 orienterare som tillsammans under tävlingsveckan gör runt 80.000 starter. Deltagarna kommer från hela världen och ett 40-tal nationer brukar vara representerade. Från världseliten till motionär deltar i de över 100 klasser, från de yngsta i 10-årsklasserna till de verkliga veteranerna 95 år och äldre.

Vill du som journalist eller fotograf bevaka O-Ringen? Ackrediteringen öppnar i april för O-Ringen Uppsala 2020 och görs via vårt pressrum på www.oringen.se.

Anna Wennertorp

Presskontakt Marknads- och Upplevelsechef 070-952 54 78

Världens största orienteringsäventyr

O-Ringen är världens största orienteringsäventyr. Det genomförs vecka 30 varje år på en ny plats i Sverige. O-Ringen är en mötesplats och en folkfest för i snitt ca 18.000 orienterare som tillsammans under tävlingsveckan gör runt 80.000 starter. Ett vanligt år bor ca 10 000 av deltagarna på O-Ringens officiella camping. Deltagarna kommer från hela världen och ett 40-tal nationer brukar vara representerade. Från världseliten till motionär deltar i de över 100 klasser, från de yngsta i 10-årsklasserna till de verkliga veteranerna 95 år och äldre.

O-Ringen
Almas Allé 9