Världens största orienteringstävling kommer till Göteborg 2024!

2024 kommer Sveriges största orienteringsfest O-Ringen till Göteborg. Under en vecka kommer flera tusen orienterare att tävla i olika klasser runt om i staden. O-Ringen lockar varje år runt 18 000 orienterare i åldrarna 5–95 år. 2019 i Kolmården deltog över 21 000 löpare, både i elit- och motionsklass. Nu är det klart att det blir Göteborg som står som värdkommun 2024.

-Göteborg som destination erbjuder något för alla O-Ringendeltagare. Tilltänkt koncept ger ett klassiskt O-Ringen i en storstads omsorg. Det blir väldigt spännande! Lägg till det ett urstarkt föreningsliv och fantastisk varierad terräng och O-Ringen Göteborg 2024 kommer sticka ut deltagarmässigt. Ur alla perspektiv, säger O-Ringens VD Henrik Boström.

Det blir tredje året som O-Ringen hålls i Göteborg, senast var 2004, före det 1990. Under tävlingsveckan hålls totalt cirka 125 klasser, däribland Elittour, 5-dagars, 3-dagars, Etappstart, Ungdomsstafett och Träningsrace.

-Vi är otroligt glada över att O-Ringen än en gång har valt att lägga sitt genomförande i Göteborg . Vi hoppas att både deltagare och besökare ska kunna kombinera härliga tävlingsdagar med det fantastiska utbud av restauranger och upplevelser som Göteborg har att erbjuda, och att detta också ska generera positiva turistekonomiska effekter till staden. Det är riktigt kul att få hälsa alla deltagare och dess familjer välkomna till Göteborg 2024! avslutar Sarah Marting, Enhetschef Event Support, Göteborg & Co.

Kontakt:
Magnus Hallberg, Evenemangschef Göteborg & Co, 0708-10 25 96
Henrik Boström, VD O-Ringen AB, 070-380 84 89

O-Ringen är världens största orienteringsäventyr med deltagare från hela världen. Det genomförs alltid vecka 30 med varje år på en ny plats i Sverige. 2020 går arrangemanget i Uppsala, den 19-25 juli. O-Ringen är en mötesplats och en folkfest för i snitt ca 18.000 orienterare som tillsammans under tävlingsveckan gör runt 80.000 starter. Deltagarna kommer från hela världen och ett 40-tal nationer brukar vara representerade. Från världseliten till motionär deltar i de över 100 klasser, från de yngsta i 10-årsklasserna till de verkliga veteranerna 95 år och äldre.