ROBENS NYA SCANDINAVA-TÄLT KLARAR AV VILDMARKENS UTMANINGAR

Den prisbelönta tillverkaren av friluftsutrustning, Robens, har lanserat en ny serie robusta, fullt utrustade tekniska tält designade för att klara av utmaningar från en rad olika utomhusaktiviteter för samtliga årstider där vikt och packstorlek är avgörande.

Alla tält i Scandinavia-serien går snabbt och enkelt att resa och de har gott om plats utan att vikten och packstorleken blir för stor. Och allt baseras på hyllade och välbeprövade Robens-modeller som har genomgått ytterligare och fortsatt utveckling för att tillgodose nya och utvecklade krav.

En nyckelfunktion som särskiljer dessa tält är det unika Robens HydroTex SP 30D ripstop polyestermaterialet, som har silikonbehandlats på båda sidor för att säkerställa en kompromisslös vattenpelare på 3 000 mm. Polyester har valts i stället nylon för dess inneboende UV-resistens och hydrofoba egenskaper, som förhindrar att fibrerna absorberar vatten. Detta innebär att ett Robens Scandinavia-tält förblir funktionellt och stabilt i fuktiga förhållanden, vilket säkerställer att både tältet och de som bor i det förblir oberörda.

Medan lättjusterade Clamcleats används genomgående förstärks stabiliteten ytterligare genom användningen av Robens Storm Guard linspännarmetod där stångkanalerna så tillåter. Detta binder direkt samman materialet med DAC aluminiumlegerade Pressfit-stänger och -tältpinnar. Enkel justering av stormlinor kompletteras av aluminiumspännen i hörnen och dubbla fästen för stormlinor för enkel justering på alla tält.

Scandinavia-serien består av fyra tvåmanstält – Kite, Kestrel, Goshawk och Raptor – och tremanstältet Osprey 3EX. Det 2,15 kg lätta Kite har den enkelbågiga konstruktionen med extra takhöjd som fås vid huvud- och fotända genom två mindre ändbågar. Den stora skyddade ventilationsöppningen i båda ändar kan justeras inifrån för att styra luftflödet. Uteplatsen leder till en stor innerdörr för enkel åtkomst.

Den 2,69 kg lätta Kestrel-kupolen har en sluttande profil för att förbättra aerodynamiken och har en tvärstång i nocken som utökar takhöjden på båda uteplatserna, så att varje campare inte bara kan njuta av sin egen ingång utan också av ett användbart allrum med plats att sitta bekvämt. Innertältets utrymme vid huvud och axlar har också utökats genom vinklade huvudbågar.

Det 2,89 kg lätta Goshawk bygger på en beprövad design som har fått flera europeiska utmärkelser för sin användarvänlighet, stabilitet och sitt utrymme. Det har två uteplatser, varav en kan hållas uppe med stänger för att skapa en skyddad yta med sidoväggar.

Det 2,99 kg lätta Raptor är ett tvärgående tunneltält som har en tvärgående stång i en platt stångkanal för att öka stabiliteten samtidigt som det upprätthåller aerodynamiken. Två uteplatser med ytterdörrar ger extra bekvämlighet och flexibilitet.

Slutligen har vi det 2,97 kg lätta Osprey 3EX som är ett rymligt tunneltält med extra stor uteplats – perfekt för förvaring av utrustning och i dåligt väder.

För mer information om Robens produkter och funktioner, inklusive priser och var du hittar din närmaste återförsäljare, besök robens.de

De högupplösta bilderna som ska användas med detta pressmeddelande kan laddas ned från Dropbox med hjälp av följande länk http://bit.ly/2cQI4DSGängse Oase Outdoors ApS-upphovsrätt gäller.

Rek. pris: Kite DKK 3.399,95; Kestrel DKK 3.749,95; Goshawk DKK 4.099,95; Raptor DKK 4.499,95; Osprey 3EX DKK 4.999,95.

Robens, HydroTex och Clamcleat är registrerade varumärken

Webbplatsen för varumärket robens.de

Robens testar alla tält i sin egen testanläggning. Under testerna registreras den maximala (MAX) vindhastighet som ett tält utsattes för, samt den genomsnittliga (AVG) vindhastigheten vid vilken strukturell instabilitet uppstod. Strukturell instabilitet kan visa sig som att tältet kollapsar och sedan återtar sin form när vinden avtar, eller som en trasig/deformerad stång. Inte vid något tillfälle registrerade Robens någon form av katastrofalt fel upp till maximal vindhastighet. Robens använder nu en märkning, även på hemsidan, som visar MAX- och AVG-värden för alla tält. Vindtestvärden:

Kite MAX 47m/s och AVG 44 m/s

Kestrel MAX 31 m/s och AVG 28 m/s