Genom OBOS Deläga har Nongnoot Pichetkul köpt en första lägenhet åt sin dotter.

Första Deläga-kunden flyttar in i Sollentuna

Boendeformen OBOS Deläga, där kunden kan köpa minst halva bostaden men bo i hela, har funnits på den svenska bostadsmarknaden sedan 2021. Nu flyttar den första Deläga-kunden in i OBOS nybyggda lägenhet i Sollentunaområdet Edsviken, 15 minuter från centrala Stockholm. Inflyttningen är en milstolpe i OBOS historia.

Många människor utesluts idag från den ägda bostadsmarknaden, trots en bra lön och ett aktivt sparande. Särskilt svårt är det för förstagångsköpare, inte minst i landets storstäder. Men tack vare OBOS Deläga kan OBOS-medlemmen Nongnoot Pichetkul nu förverkliga dotterns bostadsdrömmar.

- Det känns jättebra, lägenheten på 32 kvadrat ligger precis i området som jag och min familj lever våra liv. Det vore roligt om OBOS kan påbörja ännu fler Deläga-projekt framöver, säger Nongnoot Pichetkul.

På plats för att välkomna Nongnoot Pichetkul, som tog emot nycklarna för dotterns räkning, var bland andra Cattis Carlén, affärsansvarig OBOS Deläga.

- Det här är en historisk dag och en viktig milstolpe i OBOS historia. Genom OBOS Deläga vill vi bidra till att sänka trösklarna till det ägda boendet. Att den första kunden nu flyttar in visar att boendeformen verkligen fungerar i praktiken, säger Cattis Carlén.

Med OBOS Deläga är det möjligt att köpa halva lägenheten men bo i hela, för resterande del av bostaden betalar man ett månadsbelopp till OBOS. En gång per år är det sedan möjligt att öka sitt ägande av bostaden med målet att äga den helt inom tio år.

- Intresset ökar stadigt. Under hösten har vi sålt ytterligare Deläga-lägenheter och många hör av sig. Målet är att OBOS ska erbjuda 20 procent av bostäderna i våra storstadsprojekt med OBOS Deläga till våra medlemmar, avslutar Cattis Carlén.