Johan Persson, kommunstyrelsens ordförande, Joakim Henriksson, VD OBOS Sverige, Paula Eskilsson, projektledare OBOS och Anders Carlsson, VD Svensk Entreprenad AB.

Startskott för 15 nya bostäder på Stensö

Kalmar är en attraktiv kommun där befolkningen ökade med 690 personer 2022. Samtidigt motsvarar inte antal påbörjade bostäder efterfrågan då bostadsbranschen står inför tuffa utmaningar med ett osäkert ränteläge och ökad inflation. Tisdagen den 20 juni togs dock ett första spadtag på det som ska bli 15 nya bostäder med äganderätt på populära Stensö.

OBOS, en av Sveriges största bostadsutvecklare, bygger nio radhus på 152 kvm och sex parhus på 159 kvm med äganderätt* i ett av Kalmars mest välbesökta friluftsområden. Vid Stensö Brygga finns havet och naturen runt knuten samtidigt som centrala Kalmar endast är 10 minuter bort med cykel.

- Vi vill möjliggöra för fler att köpa sitt drömboende och jag är väldigt glad över att vi kan ta det första spadtaget i det här fina projektet. Stensö Brygga ligger i en attraktiv stadsdel där det är nära till bad och båtliv och fin natur för både lek och promenader – men också till stan, säger Joakim Henriksson, VD för OBOS Sverige.

OBOS bygger i trä, något som minskar koldioxidutsläppen med upp till 40 procent jämfört med andra material. Produktionen sker i OBOS fabrik i Myresjö, vilket innebär korta transporter och ett minskat klimatavtryck. Husen får en modern gestaltning och färgsätts i en mjukt sandfärgad kulör med svarta detaljer, för att passa in i områdets vackra natur. Både radhusen och parhusen har tre sovrum, med möjlighet till fyra, samt stora sällskapsytor, uteplatser och balkong.

Husen passar såväl den som vill ha sociala sällskapsytor som barnfamiljen då planlösningen kan varieras från 3-4 sovrum. I ett växande Kalmar ser Johan Persson (S), kommunstyrelsens ordförande, positivt på de nya bostäderna.

- Det är många som uppskattar att bo i Kalmar, vilket syns tydligt på inflyttningen. Då behöver vi också nya bostäder för att kunna underlätta flyttkedjor. Jag ser fram emot att se Stensö växa och ge fler möjlighet att flytta till detta populära område, säger Johan Persson.

Tisdagen den 20 juni togs det första spadtaget av bland andra Joakim Henriksson och Johan Persson på platsen där husen kommer att uppföras.

* äganderätt innebär att man själv äger sin bostad och själv bestämmer över fastigheten.