Vi gör verklighet av visioner. Fabege.

Fabeges nya huvudkontor i Solna står färdigt och man har jobbat hårt med sin vision för arbetsplatsen och konferensrummen.

"Vi hade en tydlig vision. Det skulle vara enkelt att arbeta digitalt. Vi ville helt eliminera krångel för våra medarbetare och besökare, samtidigt som lösningarna måste vara driftsäkra." säger Anders Elming, IT-chef på Fabege.

När Fabege för drygt två år sedan började skissa på sin vision för det nya huvudkontoret och den digitala arbetsplatsen, var det viktigaste behovet, förutom funktion, enkelhet för slutanvändaren. Det var också viktigt att lösningen skulle bygga på den nya standarden USB-C, och inte på trådlösa lösningar, vilket man aktivt valde bort.

Efter noga överväganden och tester av olika system, valde man en lösning med en liten fast dator i varje mötesrum, så att man enkelt kunde gå in och starta en videokonferens utan att ha med sig en bärbar dator. Alla mötesrum, stora som små, fick full utrustning med stor skärm, webbkamera, högtalare, tangentbord och mus för en riktigt bra online-upplevelse.

Ytterligare krav på mötesrummen var att medarbetare och besökare skulle kunna koppla upp sin medhavda laptop till utrustningen i mötesrummen. Det skulle vara intuitivt och enkelt att antingen använda rummets dator eller koppla upp sin egen laptop. Nyckeln till enkel uppkoppling och sammankoppling var Ochno Power Conference som erbjöd en enkel lösning för alla deras krav. "En av nycklarna i enkelhet är att smidigt kunna switcha mellan rummets fasta dator och sin egen medhavda laptop vilket möjliggörs genom en enkel knapptryckning." säger Olof Ermis, grundare och VD på Ochno.

Fabege insåg tidigt att videomöten skulle ersätta många fysiska möten, redan innan Covid-19, och man beslutade därför att alla mötesrum, stora som små, behövde vara fullt utrustade. Nu står kontoret klart för alla medarbetare när de återvänder efter sommaren. De kan hålla videokonferenser från både de små mötesrummen som de större, med en riktigt bra upplevelse. I varje mötesrum rullar dessutom en instruktionsfilm på skärmen (innan man anslutit sin dator), som beskriver hur konferensrummet och tekniken ska användas.

"Vi som har jobbat med dessa frågor på Fabege, känner en stolthet, snarare än oro över den nya tekniska lösning, vilket är ovanligt. Alla mötesrum är smakfullt inredda och utan onödiga kabelhärvor som stör inredningen. " avslutar Anders Elming.