AktivSvea lanserar unika doftljus för hundens välbefinnande

AktivSvea lanserar unika doftljus för hundens välbefinnande

Aromaterapi för djur är ett växande område som visar många positiva effekter. I sin senaste lansering har AktivSvea tagit vara på dofternas kraft och förpackat dem i tre olika doftljus - en helt unik produkt på den svenska marknaden. AktivSvea Stressless Dog, Balanced Dog och Happy Dog är avsedda att hjälpa hunden att hamna i rätt sinnesstämning och skapa en trevlig stund för både hund och matte.

AktivSvea är varumärket som satsar på omsorg för våra fyrbenta vänner. Genom helt naturliga produkter och tillskott strävar man efter att inspirera till ett aktivt och hälsosamt liv. Nu introducerar man tre nya och helt unika produkter i sortimentet - doftljus för hundens välbefinnande. Doftljusen är varsamt handgjorda på en liten fabrik i Västsverige. Basen består av 100% vegetabilisk sojavax tillsammans med med blida doftoljor från Grasse i Frankrike.

– Jag har personligen testat mycket aromaterapi på min hund Max. Det var därifrån idén med doftljus föddes. Doftljusen är enkla att använda hemma och de högkvalitativa dofterna främjar hundens fysiska och emotionella välbefinnande. Samtidigt får man får en mysig stund tillsammans som stärker banden till hunden. Det här är en produkt vi tror starkt på, och det känns extra roligt att introducera något helt nytt på marknaden, säger Lotte Johannesson, produktutvecklare på Octean AB med varumärket AktivSvea.

Hundens luktsinne är extraordinärt och betydligt mer utvecklat jämfört med människans. Därför anses aromaterapi och ljus med milda dofter vara ett effektivt sätt att påverka hundens sinnesstämning, både fysiskt och mentalt. Aromaterapi och doftljus kan hjälpa hundar med stressreducering, lindring av ångest, förbättrad sömn samt ökad fokus och koncentration.

– Eftersom hundarnas luktsinne är så starkt är det av vikt att dofterna är milda och att det finns en fin balans. Hundar uppfattar dofter på ett sätt som vi människor inte gör, förklarar Lotte Johannesson.

De tre doftljusen från AktivSvea har namnen Stressless Dog, Balanced Dog och Happy Dog.

AktivSvea Stressless Dog: Med en harmonisk blandning av barrträd, tallbarr, ceder, lavendel och bergamott. Denna doft skapar en känsla av trygghet och lugn. Passar bra att använda i stressiga situationer för hunden, som exempelvis under oväder eller fyrverkerier.

AktivSvea Balanced Dog: Med essenser av vanilj, sandelträ och ceder, kombinerat med den subtila charmen hos iris och persika, skapas en lugn och avkopplande atmosfär. Perfekt för återhämtning efter fysisk aktivitet.

AktivSvea Happy Dog: Berikad med naturliga oljor som ger en doft av amber, apelsinblomma och citrus. En uppfriskande doft som ger energi och glädje, samtidigt som den förstärker välbefinnandet. Ett ljus som är perfekt för att lysa upp dagen och för att stärka bandet till hunden.

AktivSvea lägger stor vikt vid att göra medvetna val genom hela produktionsprocessen, från ingredienser till färdig produkt. De nya doftljusen tillverkas i Västergötland, där basråvaran, 100% vegetabiliskt sojavax, också produceras i Sverige. Förpackningarna är tillverkade av återvunnet material och all onödig plast kring produkten har tagits bort. Doftljusen kostar 298 kr och finns att köpa på aktivsvea.com och exklusivt hos Apohem.