Ny gäst i ”Wilson pratar hälsa” - Hockeyproffset Fabian Brunnström, ”man är inte bättre än sin senaste match”

Fabian Brunnström är något av en doldis, trots att han både satt Europeiskt rekord i NHL och spelat i svenska hockeylandslaget. Men karriären har inte varit spikrak, något han generöst delar med sig av. I avsnittet Wilson pratar hälsa berättar han om ögonblicket som avgjorde hela hans karriär, om mental styrka, hjärnspöken och om pressen att leverera.

Hans karriär startade ordentligt 2007 när han tog plats i Elitserien tillsammans med Färjestads BK Samma år debuterade han i svenska landslaget och blev nominerad till Årets Rookie och Årets nykomling på Idrottsgalan.
– Den säsongen var speciell, allt stämde och det kändes som jag flög över isen. Jag hade kämpat i många år, tränat hårt men stått och stampat. När jag började i Färjestad hade jag inga förväntningar på mig, och det var en stor hjälpande faktor tror jag. Jag hade ingen press, inte utifrån och inte från mig själv, säger Fabian Brunnström när han tänker tillbaka.

Året därpå, 2008 debuterade Fabian Brännström i NHL, med laget Dallas Stars. Under sin debutmatch lyckas han med bedriften att göra ett hattrick. Att göra tre mål i sin första NHL-match innebar rekord, han blev den tredje spelaren i NHL:s historia och den första europeiska spelaren någonsin.
– Jag är såklart väldigt stolt över det där. Men om jag ska vara helt ärlig var den matchen karriärens höjdpunkt. Jag brukar säga att den inledningen satte ribban lite väl högt och var svår att leva upp till efteråt, säger Fabian.

Framgångsfaktorerna bakom Fabians hockeykarriär ligger främst i hans målmedvetenhet, att han älskar att träna och lägga upp övningar för att utvecklas och bli bättre. En fin omskrivning för envishet menar Ann Wilson i intervjun.

– Jag har ett ögonblick under tonåren som var avgörande för hela min karriär. Det var under en period i tonåren när jag inte visste om jag skulle fortsätta att spela hockey. Spelet gick sämre och inspirationen saknades. Då började det en ryss i Helsingborgs A-lag, alla snackade om honom. Jag såg upp mycket till A-lagsspelarna på den tiden, men den här ryska spelaren körde slalom mellan killarna jag såg upp till. Det blev en inspirationskälla för mig, jag ville bli som honom. Jag lyckades få privatlektioner där han lärde ut sina tricks, och jag insåg snabbt att det bara hård och envis träning som krävs, förklarar Fabian.

Fabians karriär har inneburit upp och nedgångar. Många perioder har han fått ”stolpe ut”, precis så som livet ofta är. Hjärnspöken och pressen utifrån kom framför allt när han blev en offentlig person.

– Jag önskar att jag hade lärt mig tidigare att koppla bort hjärnspökena, det hade varit en stor hjälp. Pressen existerar egentligen bara i ditt eget huvud, säger han.

Vill du avsnittet med Fabian Brunnström? Du hittar det här: GLYC by Octean - YouTube

Kort fakta om talkshowen ”Wilson pratar hälsa”

Wilson pratar hälsa är en talkshow med Ann Wilson. I programmet möter hon svenska kända profiler inom bland annat musik, underhållning, sport och matlagning. Intervjuerna och samtalen handlar om hur man hittar kraft och energi i vardagen, vad och varför man tränar, hur man får sin återhämtning, mental styrka samt hur man bibehåller en smidig och välmående kropp. Bakom den nya talkshowen står kosttillskottet GLYC, som genom programmet vill öka medvetenheten om hur man ger kroppen och knoppen rätt förutsättningar för att må bra.

Programmet sänds på GLYC’s YouTube-kanal – GLYC by Octean - YouTube