Nyhet! AktivSvea's produkter är "I'm Green"-certifierade

Nyhet! AktivSvea's produkter är "I'm Green"-certifierade

Förståelsen, respekten och kärleken till djur och natur genomsyrar hela AktivSvea's arbete. Att tänka grönt så långt det är möjligt och göra miljömässiga val hela vägen. När AktivDjurvård nu blivit AktivSvea har produkterna fått en ny utsida, även om innehållet är detsamma. De flesta av burkarna tillverkas numera av den förnybara råvaran sockerrör och är I’m green-certifierade. Det innebär att det skyddar klimatet genom lägre CO2-utsläpp.

Djuren är våra bästa vänner. Att skapa produkter som gör skillnad för deras kroppar utan att den tar skada är AktivSvea’s viktigaste uppdrag. Precis lika viktigt som att produkten är snäll mot miljön – före, under och efter tillverkning.

– Vi är mycket noga med alla miljöfrågor och har en tydlig policy där vi jobbar utifrån flera kriterier som ska uppfyllas när produkterna utvecklas och blir en del av vårt sortiment. Vi har flera miljöcertifieringar på både produkterna och produktionen och jobbar hela tiden aktivt för att hitta de grönaste och mest miljömässiga alternativen. I’m green är en av våra senaste certifieringar som också är ett tydligt ställningstagande för hur viktigt miljö och hållbarhet är för oss, säger Lotte Johannesson, produktansvarig på AktivSvea.

AktivSvea's produkter bygger på helt naturliga ingredienser och är på så sätt ett snällt kretslopp redan från start. En stor och viktig skillnad mot många andra preparat, framför allt de som är receptbelagda. När de naturliga ingredienser kommer ut på andra sidan, som urin och avföring, skadar det inte natur eller vilda djur. Varken på kort eller lång sikt.

Några av AktivSvea’s insatser för miljön är:

• Svensk produktion – produktionen sker i Västsverige
  • I’m green-certifierade burkar - I’m green är det senaste bland de gröna alternativen. Den återvinningsbara förpackningen tillverkas av den förnybara råvaran sockerrör och kan återanvändas flera gånger. Att AktivSvea's burkar är I’m green-certifierade innebär att det skyddar klimatet genom ett lägre CO2-utsläpp. Ett viktigt ansvar i ett långsiktigt hållbarhetsperspektiv.
  • Ingen onödig plast - AktivSvea använder inte plast runt förpackningarna när de transporters, allt för att göra så lite klimatavtryck som möjligt.
  • Medlemmar i REPA registret - detta innebär att man är skyldiga att samla in och återvinna de förpackningar som man tillför marknaden. Det görs bland annat genom att man tydligt hänvisar sina kunder till den insamling som erbjuds i respektive kommun.
  • Fossilfri uppvärmning - tillverkningen av AktivSvea’s produkter sker i lokaler med fossilfri uppvärmning.

Läs mer om AktivSvea’s miljö- och hållbarhetsarbete på: aktivsvea.com/hallbarhet/

Lotte Johannesson, produktansvarig för AktivSvea, Octean AB
E-post: lotte@aktivsvea.se