Kroppens reaktion efter en infektion blir ofta att tappa mycket hår

Så kan du minimera håravfallet efter en infektion - tips inför årets största sjukdomsmånader

Håret är en indikator på kroppens övergripande hälsa och välmående, och det är inte ovanligt att märka förändringar i hårets struktur och tillväxtmönster under eller efter en infektion. Kroppens reaktion blir att tappa mycket hår, ofta flera månader efter att kroppens infektion lagt sig. Det finns en naturlig förklaring, men också tips på hur man kan mildra håravfallet.

När kroppen går igenom psykologisk eller fysisk stress tar även håret stryk. Under en infektion kan håret lätt få näringsbrist, men det är också vanligt att hårsäckarna försätts i vilofas. Resultatet blir att man tappar mycket hår när infektionen lagt sig, för vissa så pass mycket att man kan se kalare fläckar på huvudet.

– Det här är en naturlig reaktion i kroppen som kallas Telogen effluvium. Håret växer oftast tillbaka, men det tar lite tid. Ett tydligt exempel var under Corona-pandemin där många sökte läkarvård för håravfall tre-fyra månader efter smittan. Att tappa hår ett tag efter att infektionen lagt sig är väldigt vanligt. Man kan hjälpa håret genom att ge rätt näring inifrån så att näringsbristen inte blir lika omfattande, säger Hanna Magnusson, VD på Octean AB.

Våra hårsäckar är centrum för hårets tillväxt. Dessa ligger under vår hårbotten, mellan de yttre och undre hudlagren, som består av bindväv. I hårsäckarna bildas ständigt nya hårceller som skjuts utåt. Har kroppen tillräcklig tillgång på näringsämnen främjas den processen medan brist på gör det motsatta. Original Silicea är fullt av näringsämnen som håret behöver för att växa sig starkt och välmående. Näringsämnen som stimulerar celldelningen i hårsäckarna och gör att nya hårstrån kan växa ut. Precis det som håret behöver under och efter att kroppen genomgår en fysisk eller psykisk stress, till exempel en infektion.

– Under en infektion eller hög stress kan man uppleva att hårets struktur förändras. Det kan kännas torrare, skörare eller förlora sin naturliga glans. Det beror ofta på en näringsbrist under sjukdomsperioden där kroppen prioriterar mer näringsämnen till vitala organ, förklarar Hanna Magnusson.

Original Silicea är ett helt naturligt kosttillskott som innehåller kisel samt de viktiga näringsämnena zink, mangan, selen samt biotin. Fri från färgämnen, onödiga tillsatser och konserveringsmedel. Den höga halten av finfördelad kisel gör att den enkelt kan passera tarmväggen och absorberas av bindväv och celler. Original Silicea kan bidra till ökad näringstillförsel till håret via rötterna och stärker hårets struktur.

Lär dig mer:
Zink bidrar till att bibehålla normalt hår, hud och naglar samt till normal bildning av bindväv (relevant för hudens hälsa) och till att skydda cellerna mot oxidativ stress. Selen bidrar till att bibehålla normalt hår och naglar. Biotin (Vitamin B7)-Bidrar till att bibehålla normalt hår och hud. Bidrar till normal energiomsättning. Kosttillskott bör inte användas som ett alternativ till en varierad och balanserad kost och en hälsosam livsstil