Med en EC-fläkt kan du spara energi, sänka dina kostnade samt minska ditt klimatavtryck.

EC-fläktar – en energieffektiv lösning för HVAC

Ungefär 15 % av den totala energiförbrukningen världen över används idag för att driva ventilation, värme och kyla. Genom att använda en EC-fläkt kan du spara energi och sänka dina kostnader samtidigt som du minskar ditt klimatavtryck.

EC står för elektroniskt kommuterad, vilket innebär att motorn drivs med likspänning, men med växelspänning som matning. Styr- och drivelektroniken är integrerad i motorn, vilket innebär att ingen separat utrustning behövs för varvtalsstyrning. Varvtalet styrs enkelt med 0-10 V signal och den höga verkningsgraden bibehålls över hela varvtalsområdet.

OEM Electronics har ett brett sortiment av EC-fläktar och vi har under året breddat sortimentet ytterligare, med en leverantör som fokuserar enbart på EC-fläktar. ”Detta ligger i tiden, då vi har ett högt fokus på hållbarhet, där koldioxidutsläpp och energibesparing är ständigt omdebatterade ämnen", berättar Mårten Breidner, produktansvarig för fläktar på OEM Electronics.

Fördelar med EC-fläktar:

• Minskad energianvändning
  • Hög verkningsgrad
  • Lägre ljudnivå
  • Längre livslängd

oemelectronics.se hittar du mer information om fläktar och resten av det stora sortiment vi erbjuder.