OEM Electronics kund Rottne har numera upplysta strömställare i sina uppdaterade hyttar.

Upplysta strömställare till Rottnes uppdaterade hyttar

Vår kund Rottne är ett familjeägt företag som tillverkar miljö- och förarvänliga skogsmaskiner. De är ett helsvenskt företag med all produktion inom Sveriges gränser.

Rottne är världens fjärde största tillverkare av skogsmaskiner, sett till antalet byggda maskiner per år. Varje år levereras cirka 200 skördare och skotare till fyra kontinenter. En del av Rottnes koncept är att ha en bred eftermarknad, där användare av deras maskiner ska kunna köpa reservdelar under lång tid framöver.

"Vi siktar på att vara en komplett leverantör och har både huvudlager och reservdelslager på samma plats, vilket är ganska unikt", berättar Dennis Weidfors, inköpare på Rottne.

Under 2023 lanserade Rottne en uppdaterad hytt i en av sina maskinserier. De behövde bland annat uppgradera med nya knappar, för att göra det enklare och mer effektivt för maskinföraren att manövrera skotaren.

"Vi tog kontakt med er på OEM Electronics efter att jag fått en knapp av en säljare som besökte oss. Knappen låg i min ficka i flera månader och jag tryckte på den hela tiden för att den kändes så rätt", säger David Selstam, systemutvecklare på Rottne.

En dag testade David och hans kollegor att byta ut tändningslåset på en maskin och ersatte det med knappen för att se hur det skulle fungera. Resultatet blev så bra att David bestämde sig för att använda just den knappen överallt på manöverpanelen.

Tillsammans tog vi fram en 19 mm strömställare från vår leverantör Onpow, med upplysta symboler i olika färger enligt Rottnes önskemål.

"De olika strömbrytarna med sina symboler har många olika funktioner och flera olika färger i samma knapp, men är tydliga och lätta att förstå. Det ska vara klart och tydligt vad som händer när man trycker på knapparna så att vem som helst som sätter sig i maskinen exempelvis kan starta den direkt. Det har varit en utmaning att lösa", säger David.

David och Dennis är mycket nöjda med OEM Electronics som leverantör.

"Vi är ett lokalt företag och föredrar att arbeta med lokala underleverantörer. OEM har tillgång till många leverantörer och ett brett nätverk, vilket gör det lätt att samarbeta. Ni har många ben att stå på, vilket underlättar om det uppstår problem och produktionen riskerar att stanna", säger Dennis.

"Det är fantastiskt att ha en relation med en säljare som förstår våra behov och kan tillgodose dem. Om det uppstår problem är ni duktiga på att kalla in experter för att lösa dem", avslutar David.

oemelectronics.se hittar du mer information om strömställare och resten av det stora sortiment vi erbjuder.