Bekymmersfri drift, enkel installation och säker uppvärmning - värmelösningar för HVAC.

Värmelösningar för HVAC

Bekymmersfri drift, enkel installation och säker uppvärmning. OEM Electronics leverantör DBK gör det möjligt!

PTC-luftvärmare är motståndsvärmare med stor yta för homogen uppvärmning av luftflöden. De uppnår en effekt på upp till 3kW, beroende på typ, och kan inte överhettas tack vare PTC-effekten. Deras värmeflänsar i V- eller deltaform möjliggör homogen värmefördelning och lågt tryckfall. Den isolerade HRP-versionen har en ökad motståndskraft mot vibrationer, smuts och fukt och är lämpad för svåra miljöförhållanden.

Användningsmöjligheterna för PTC-luftvärmare är nästan obegränsade. Tack vare sin modulära design kan olika tvärsnitt och prestandaversioner enkelt realiseras. Denna flexibilitet i kombination med matchande tillbehör - såsom monteringsramar, höljen och temperaturbegränsare - gör att vi kan hitta en lämplig lösning för varje kund.

PTC-luftvärmare används oftast som för- eller eftervärmare i luftkonditionering och ventilationssystem (HVAC), men fungerar även som kabinvärmare i specialfordon eller som styrskåpsvärmare i elskåp.

PTC-LUFTVÄRMARE (HR, HRKK)

PTC-luftvärmare HR och HRKK finns i flera olika storlekar med uteffekter från några hundra watt upp till 3000W. De har en plastram med integrerade skruvpunkter och är lämpliga för en spänning på 230V och 400V, men det går också att få anpassat för lägre spänning från 24V och uppåt.

PTC-luftvärmare kommer med alla fördelar med PTC-värmetekniken. Tack vare PTC-effekten justerar värmeelementen dynamiskt sin effekt utan att överskrida en maxtemperatur. Hög driftsäkerhet och energieffektivitet utan några extra kopplingselement.

Funktioner:

• Effekt upp till 3kW per värmare
  • Kan drivas med 230V eller 400V AC eller DC
  • Omkoppling eller cykling av individuella värmekretsar är möjlig
  • Ytterligare spänningar på begäran (t.ex. 24V, 48V, 80V, 120V)
  • V-formade värmeflänsar
  • Plastram med integrerade skruvpunkter för enkel montering
  • Tillval: Monteringsram, temperaturbegränsare

ISOLERADE PTC-LUFTVÄRMAR

Isolerade PTC-luftvärmare i HRP-serien är kraftfulla värmare för homogen uppvärmning av luftflöden. De består av smala aluminiumprofiler med presspassade värmeelement och värmeflänsar i antingen V- eller deltaform. Täckskenor i båda ändar är försedda med ett T-spår för enkel installation och för att fästa tillbehör. Tack vare deras inkapslade PTC-värmeelement har HRP-serien en högre motståndskraft mot fukt och smuts. Detta gör det möjligt för dem att uppfylla höga tekniska krav, vilket avsevärt ökar deras användningsområde - från järnvägsapplikationer till byggnaders luftkonditionering.

HRP finns i olika versioner med effekter upp till nästan 3kW. De finns i tre standardstorlekar (S, M, L) med antingen V- eller deltaformade flänsar. HRP med deltaformade flänsar uppnår ett avsevärt lägre tryckfall med en minimalt reducerad effekt och är särskilt lämpliga för stora luftflöden eller för fläktar med lägre prestanda. Isolerade luftvärmare kan drivas med en spänning på 115V eller 230V. Som tillval kan de förses med en ram i plast med integrerade skruvpunkter för värmeisolering och enkel installation.

PTC-luftvärmare kommer med alla fördelar med PTC-värmetekniken. Tack vare PTC-effekten justerar värmeelementen sin effekt dynamiskt utan att överskrida en maxtemperatur. Hög driftsäkerhet och energieffektivitet utan några extra kopplingselement.

Funktioner:

• Effekt upp till 3kW per värmare
  • Lämplig för en spänning på 115V eller 230V, AC eller DC
  • Effektstyrning av värmeelement är möjlig via PWM
  • Ytterligare spänningar finns att få på begäran (t.ex. 460V)
  • Elektriskt isolerad, inkapslade värmeelement
  • Täckskena med 4,5 mm T-spår
  • Homogen belastning med trefasanslutning
  • Finns i standardstorlekarna S, M, L med V- eller deltaformade flänsar
  • Tillval: Ram i plast med integrerade skruvpunkter, temperaturbegränsare, monteringsreglage

Storlek small med deltaformade flänsar, med och utan ram:

Large med V-flänsar, med och utan ram:

oemelectronics.se hittar du mer information om PTC-värmare och resten av det stora sortiment vi erbjuder.