Nippon Chemi-Con har utvecklat ett verktyg som hjälper till vid valet av kondensator.

Verktyg för livstidskalkyler

Vår leverantör Nippon Chemi-Con är en av världens största tillverkare av kondensatorer. De har hög teknisk specialkompetens inom området och har tagit fram ett verktyg som gör att vi kan erbjuda dig tryggheten i att vi vet precis vilken kondensator som är optimal för just din applikation.

Det är en massa olika parametrar som avgör valet av kondensator. Diameter och höjd är kanske den enklaste tillsammans med att teoretiskt sett tillgodose ett kapacitansbehov samtidigt som den ska tåla en viss rippelström. Men att matcha applikationens livslängd med kondensatorns kan vara knepigare. Men inte med Nippons designverktyg för livstidskalkyler!

”Det har varit stor efterfrågan från våra kunder på den här typen av verktyg. Att beräkna livslängd och hållbarhet på en systemkritisk komponent är viktigt för att säkerställa att det stämmer med applikationens livslängd”, berättar Christian Dornberger, Assistant Manager Sales hos Nippon Chemi-Con.

En elektrolytkondensator innehåller vätska och är därmed troligen den komponent som är mest livstidsbegränsad på kretskortet. Därför blir den extra viktigt att ha full kontroll på.

”Internt har vi länge använt egna verktyg för att göra dessa uträkningar, men när kravet utifrån ökade så har vi utvecklat en enklare variant av verktyget som finns på vår hemsida. Det är mycket uppskattat av ingenjörer i utvecklingsprojekt, för att kunna göra en första bedömning. Sedan kontaktar de oss, eller någon av våra återförsäljare som till exempel Daniel hos er, för slutgodkännande via våra verktyg. Detta behövs då vi kan ta hänsyn till ännu fler parametrar och verkligen säkerställa bäst typ och rätt antal kondensatorer. Först då kan vi även validera med rätt dokumentation för till exempel godkännanden för UL-certifikat. Vi kan även ta fram tillförlitlighetsdata som visar hur en viss kondensator beter sig”, säger Christian.

”I verktyget som vi använder kan vi enkelt visa kunden hur till exempel omgivningstemperatur påverkar valet av kondensator. Vi gör en noggrann teknisk kravspecifikation som sedan mynnar ut i att vi kan presentera förslag på kondensatorer som möter kraven”, berättar Daniel Nandorf, produktansvarig hos oss på OEM Electronics.

”Bland våra kunder finns till exempel de största inom automotive-branschen samt inom hemelektronik. Att med dokumentation kunna verifiera att kondensatorernas livslängd, vilken annars är begränsad, stämmer överens med deras respektive slutapplikation är en styrka och en garanti som de sätter stort värde i, avslutar Christian.

oemelectronics.se hittar du mer information om kondensatorer och resten av det stora sortiment vi erbjuder.