Med Scarlet lanserar Nerian Vision vad som för närvarande är den snabbaste stereo vision och 3D-djupkameran på marknaden - dessutom med mycket hög bildupplösning.

Scarlet - Den nya generationen av stereo vision från Nerian Vision

Scarlet är en 3D-stereokamera och bildbehandlingssystem i en och samma enhet. Oavsett om det är statiska miljöer eller kritiska realtidsapplikationer i dynamiska miljöer, levererar Scarlet exakt den bild- och djupdata som behövs för en mängd olika maskinvisionsapplikationer. Bäst kommer den till sin rätt i lösningar för plockning och pick and place samt för autonoma fordon.

Med upp till 120 fps och över 70 miljoner 3D-punkter per sekund erbjuder Scarlet den överlägset snabbaste 3D-mätningshastigheten. Dessutom med en upplösning på upp till 5 megapixlar i djupbilden och med 512 pixlar disparity range. Bilderna bearbetas i realtid med hjälp av en kraftfull FPGA och dess avancerade stereoalgoritm. Resultatet överförs via 1 eller 10 Gigabit Ethernet till en dator eller ett inbäddat system.

Scarlet har också en extremt snabb tröghetssensor (IMU), som fångar rörelsedata upp till 400 Hz. Tröghetsdata är särskilt värdefullt för applikationer inom mobil robotik och Scarlet eliminerar alltså behovet av en separat IMU. Med en IP67-klassning är enheten idealisk för utomhusbruk eller i dammiga miljöer. Tack vare det kemiskt härdade glasfönstret är optiken skyddad även i mycket tuffa miljöer. Den automatiska kalibreringen säkerställer systemets funktionalitet även under belastning och över lång tid.

Scarlet finns i två versioner: 10 cm baslinjeavstånd för mätningar på nära håll och 25 cm baslinjeavstånd för djupmätningar på större avstånd. Genom att välja lins från 5 mm till 25 mm brännvidd, kan Scarlet enkelt anpassas till olika synfält mellan 19° och 80° horisontell FOV. Arbetsavståndet kan också konfigureras från 14 cm och uppåt genom valet av lins.