Hallå där Andreas Friberg

Andreas Friberg, produktchef inom produktområde Maskin, är en av våra experter när det gäller komponenter och hjälp vid utvecklingsprojekt. När det kommer till kunskap om komponenter som ska agera i extrema förhållanden, så som i skogsmaskiner, krävs teknisk kompetens, att hålla koll på de senaste trenderna inom branschen och främja det viktiga arbetet med hållbara lösningar.

VAD ÄR VIKTIGA FAKTORER ATT TÄNKA PÅ VID VAL AV KOMPONENTER TILL SKOGSMASKINER?

Skogsmaskiner är kanske en av de tuffaste applikationerna man kan tänka sig. De ska fungera i varma fuktiga miljöer så som i Sydamerika men även vintertid i kallaste Norden. Detta ställer mycket höga krav på komponenterna så de klarar höga vibrationer, temperaturer, vatten och fukt.

VILKEN TEKNISK KUNSKAP BEHÖVER DU HA FÖR ATT HJÄLPA KUNDEN MED DEN TEKNISKT BÄSTA LÖSNINGEN?

Det är givetvis viktigt att förstå hur en skogsmaskin i stort fungerar och vilka utmaningar tillverkarna står inför. Dagens skogsmaskiner är mycket komplexa och vi måste ha en tät dialog med kunderna för att hålla oss uppdaterade på våra kunders krav, önskemål och förväntningar på produkter och komponenter.

HUR HÅLLER DU DIG UPPDATERAD OM DE SENASTE TEKNISKA UTVECKLINGARNA INOM BRANSCHEN?

Vi har en nära kontakt med våra tillverkare som också utbildar oss i nya produkter och lösningar. Vi besöker även de största entreprenadmässorna ute i Europa för att lära oss mer om kommande tekniker och produkter.

HUR ANPASSAR NI ERA PRODUKTER FÖR OLIKA KUNDERS BEHOV?

I vissa fall vill våra kunder ha speciella kontakter eller en unik längd på kablagen och då har vi lösningen på vår förädling. Ibland jobbar vi fram en kundanpassad produkt direkt från vår tillverkare, allt för att kunden ska få en så bra produkt som möjligt.

VAD GÖR VÅRA PRODUKTER OCH TJÄNSTER UNIKA?

Jag tycker hela vårt koncept där vi sätter våra kunder i centrum och utvecklar nya produkter i nära samarbete med tillverkarna är unikt. Med vår support från våra kunniga säljare, och ett logistikcenter i världsklass, kan vi ge ett riktigt bra erbjudande till kunden.

VILKA INITIATIV TAR NI FÖR ATT FRÄMJA HÅLLBARHET INOM SKOGSBRANSCHEN?

Många branscher jobbar mot elektrifiering just nu. Skogsbranschen är inget undantag men är lite mer komplext när det kommer till batteridrift och laddning i skogen. Vår tillverkare EPEC har till exempel tagit fram PDUér (Power Distribution Units), som är ett styr och fördelningssystem för batteridrift. Ett av dessa system används i Ponsse´s skotare EV1 som är världens första med eldrift.

VILKA TEKNOLOGISKA TRENDER SER DU VÄXER FRAM INOM SKOGSMASKINSBRANSCHEN?

Elektrifieringen och omställning för en hållbar skogsindustri är ju spännande men kommer givetvis att ta tid, men är nog det som branschen kommer lägga mycket fokus på. Även förarlösa maskiner som styrs från central plats kanske kan vara framtiden.

HUR SER DU PÅ FRAMTIDEN FÖR FÖRSÄLJNING AV KOMPONENTER TILL SKOGSMASKINER?

Skogen är en stor resurskälla för mänskligheten och maskinerna ska helst bli effektivare och klara mera. Så komponenter som styrsystem och kamerateknik kommer ha en stor inverkan på framtidens maskiner.