Nya Loop Heater från vår tillverkare Stego

Loop Heater – Värmeelement när du inte vill ha kondens i skåpet

Innovation och effektivitet är kärnan i Stegos nya Loop-serie som erbjuder nya förbättrade värmeelement. Med den innovativa loop-designen erbjuds överlägsen värmeeffekt och optimal temperaturfördelning. Installationen är enkel och snabb tack vare push-in-anslutning på plintarna och fäste för DIN-montage. Loop-värmarna är konstruerade för att klara av höga vibrationer i krävande miljöer, exempelvis inom transport- och vindkraftsindustrin. De är även certifierade för användning inom järnvägsindustrin, vilket garanterar pålitlighet och kvalitet.

Värmeelement med ny design

Vår tillverkare Stego har utvecklat Loop Heater, en helt ny typ av värmeelement med en unik design på värmekroppen. Den innovativa värmekroppen består av en aluminiumprofil som ger elementet dess namn - The Loop - baserat på dess likhet med siffran åtta, som även symboliserar oändlighet.

5 anledningar till att välja Loop Heater

Loop Heater är främst utformade för att skydda elektriska och elektroniska komponenter mot kondens och fukt, vilket kan leda till kortslutningar. Genom att värma luften inuti skåpet undviks temperaturvariationer och fuktkontroll bibehålls. Här är 5 anledningar till varför du bör välja värmare från Loop-serien:

1. Snabb och enkel installation

Loop-serien erbjuder olika storlekar och utföranden som passar olika applikationer och miljöer. Alla värmare har push-in-anslutning och kan enkelt monteras på en 35 mm DIN-skena för snabb installation. Tidsåtgången för installation minskas med upp till 50 %.

2. Kostnadsbesparande

Loop-serien har hög energieffektivitet, vilket minskar driftkostnaderna och har mindre miljöpåverkan jämfört med mindre effektiva värmeelement. LTF 065-modellen har dessutom en integrerad termostat med fasta värden, vilket eliminerar behovet av en separat termostat för temperaturkontroll.

3. Trygghet

Loop-värmarna är säkra att använda tack vare push-in-anslutningarna som ger konstant tryck på kablarna. Detta är särskilt användbart vid transport av färdigmonterade el- eller kontrollskåp, eftersom anslutningskablarna inte kan lossna under transporten.

4. Beröringsskydd

LTS 064, LT 065 och LTF 065-serierna är utformade för att vara säkra att vidröra. Deras ljusgrå isolerade plasthus isolerar värmen och håller yttemperaturen under +80 °C. Detta skyddar underhållspersonal och förhindrar brännskador om de oavsiktligt kommer i kontakt med värmarna.

5. Stötsäkra och vibrationståliga

Värmarna i Loop-serien är robusta och tål stötar och vibrationer. Den innovativa aluminiumprofilen möjliggör en effektiv sammansättning av värmarna. Samtliga beröringssäkra slingvärmare har framgångsrikt testats för stöt- och vibrationsmotstånd enligt standarderna DIN EN 60068-2-27: 2010-02 och DIN EN 60068-2-64: 2009-04 i enlighet med standarden DIN EN IEC 61373: 2011-04, kat. 1 B. Detta gör dem lämpliga för miljöer med stark vibrationspåverkan, som exempelvis tåg- och mobila applikationer eller vindkraft.

Läs artikeln i sin helhet på vår hemsida här

Kolla in värmeelementen ur Loop-serien här

Det finns fem olika serier att välja bland med varierande värmeeffekter mellan 10 och 150 W, beroende på dina behov.
Välj bland 5 serier med den nya Loop-designen här:

LTS 064 VÄRMEELEMENT 20-40W

VÄRMEELEMENT LTF 065 MED TERMOSTAT 50-150W

VÄRMEELEMENT LT 065 50-100W

PTC VÄRMARE LPS 164 10W-50W

VÄRMEELEMENT LP 165 LOOP SERIEN 60W-150

Har du frågor? Varmt välkommen att kontakta oss på OEM Automatic!