OEM Automatic säljer nu världsledande cobots från KUKA Nordic

OEM Automatic säljer nu världsledande cobots från KUKA Nordic

Genom ett samarbete mellan automationsföretaget KUKA Nordic och OEM Automatic – ledande distributör av automationskomponenter – kommer KUKA:s cobotar på ett effektivt sätt att distribueras i Sverige, Finland och Baltikum.

– Med KUKA i vår palett av leverantörer får våra kunder tillgång till cobotar från en världsledande robottillverkare, säger Jens Kjellsson, vd för OEM Automatic.

– Avtalet innebär att vår närvaro kommer att öka avsevärt på den nordiska marknaden, säger Joacim Lorentsson, vd för KUKA Nordic.

Överenskommelsen mellan OEM Automatic och KUKA Nordic ger ordentlig skjuts i försäljningen.

– OEM Automatic har en stark representation på marknaden och väl utvecklade kanaler för marknadsföring och försäljning. Med deras hjälp får vi ytterligare momentum att växa på den nordiska marknaden och i Baltikum, säger Joacim Lorentsson.

Just cobotar passar dessutom perfekt för distribution via en extern partner, eftersom det är en typ av robot som inte kräver kunskaper i programmering. Roboten lär sig istället rörelserna genom att operatören flyttar den med händerna.

– KUKA:s kollaborativa LBR iisy-robotar kompletterar vårt övriga utbud på ett mycket bra sätt. säger Jens Kjellsson.

OEM Automatic, grundat 1974, är en av Europas ledande leverantörer av komponenter för industriautomation med cirka 50 000 artiklar i sortimentet, cirka 200 anställda och omsätter 1,1 miljarder kronor. Företaget har sitt säte i Tranås och är ett dotterbolag inom koncernen OEM International med verksamhet i 15 länder.

– Vi har valt att samarbeta med ett rutinerat företag med stor kompetens och som är väldigt bra att ha att göra med. Nu blir OEM Automatic vår förlängda arm på marknaden och jag ser det här som mycket långsiktigt, säger Joacim Lorentsson.

KUKA är ett av de dominerande företagen inom intelligent automation globalt, med över 15 000 anställda och en omsättning på cirka 4 miljarder euro. Med framgångsrika satsningar på energieffektivisering samt på mjukvaror anpassade för industrier i teknologisk framkant är företaget väl etablerat i en rad olika segment: automotive, elektronik, livsmedel, medicin samt logistik och e-handel med flera. Huvudkontoret ligger i Augsburg i Tyskland.

– KUKA Nordic är en aktör som vi känner väl till och bara har goda erfarenheter av. De levererar robotar och mjukvaror i absolut framkant och avtalet med dem är strategiskt viktigt och en framgång för oss, säger Jens Kjellsson.