SÅ KAN DU FÖRLÄNGA LIVSLÄNGDEN PÅ DIN APPLIKATION MED RÄTT VENTILATION

SÅ KAN DU FÖRLÄNGA LIVSLÄNGDEN PÅ DIN APPLIKATION MED RÄTT VENTILATION

För elektronisk utrustning är det viktigt med rätt klimat för att undvika problem som kan leda till stora kostnader när fel uppstår. Med ett klimat som är korrekt anpassat för elskåpet kan livslängden på applikationen förlängas. Här får du veta hur!

VI HJÄLPER DIG MED VENTILATIONEN I DITT ELSKÅP

När ett apparatskåp är utsatt för temperaturvariationer, exempelvis dag/natt, eller om värme utvecklas i skåpet vid drift för att sedan kallna när driften slås av, uppstår tryckförändringar och kondens bildas om skåpet är för tätt. I vissa fall kan apparatskåp även ha ett negativt tryck, det vill säga vacuum, då damm och fuktig luft kan tränga in i skåpet genom dörrlister.

Vi på OEM Automatic erbjuder både produkter och teknisk rådgivning för att du ska kunna skapa rätt klimat i ditt elskåp och undvika kostnader som kan uppstå vid problem med din elektroniska utrustning. Med hjälp av Stego har vi ett stort sortiment av premiumprodukter inom ventilation, vare sig det gäller ventilationskåpor eller filterfläktar, har vi produkter till de flesta applikationerna.

FILTERFLÄKTAR

Filterfläktar från Stego finns för många olika matningsspänningar, luftflöden och hålbilder, men det viktigaste är hur filterfläktarna ventilerar skåpen. På bilden ser du hur FPI suger in luft som skapar övertryck i skåpet, detta är att föredra i äldre otäta skåp där det finns risk att smuts och damm kan tränga genom lister. Du kan även se hur FPO blåser ut (evakuerar) luften vilket ger betydligt högre luftflöde men som samtidigt skapar ett undertryck i skåpet. Evakuering av luft rekommenderas generellt men främst i nya och täta skåp.

VENTILATIONSKÅPOR

För att förhindra uppkomsten av kondens, fukt och damm (vid undertryck) i exempelvis en kapsling kan det hjälpa att tryckutjämna. Vi erbjuder ventilationslösningar i form av ventilationskåpor som tryckutjämnar via ett membran eller kabelförskruvningar med ventilationshål.

VENTILATIONSKÅPA DA284

Ett mycket enkelt sätt att undvika kondens och damm i skåpen är att montera ventilationskåpa DA284. Denna ventilationskåpa har ett dubbelverkande membran som innebär att fuktig luft släpps ut ur skåpet och torr, ren luft släpps in i skåpet, vilket lämnar damm och fukt utanför. Nya generationens DA284 har också SNAP-IN funktion vilket ger ett säkert montage på kort tid. Ny teknik ger också ett högre luftflöde jämfört med sin föregångare.

• Hög kapslingsklass - IP66
• Klarar kapslingar med en tjocklek om 1 till 4 mm
• Dubbelverkande membran
• Variant med rostfri kåpa för livsmedelsindustri