SÅ STÄLLER DU IN EN TRYCKVAKT

SÅ STÄLLER DU IN EN TRYCKVAKT

En tryckvakt används för att överföra ett tryck till en teknisk signal. Det fungerar ungefär som en lysknapp, men istället för att du trycker på lysknappen, är det trycket i systemet som trycker på strömbrytaren i tryckvakten. Tryckvakten har olika funktioner beroende på om den är normalt öppen eller normalt stängd. Här kan du lära dig mer om tryckvakter och hur du ställer in dessa steg för steg, helt själv!

NO - NORMALLY OPEN
En normalt öppen vakt, NO - Normally Open, är öppen när den inte har tryck i systemet. När inställt tryck uppnås sluter kontakten och strömmen går igenom.

NC - NORMALLY CLOSED
I normalt stängd, NC - Normally Closed, däremot kan man säga att det är motsatsen och istället bryts strömmen när den uppnått inställt tryck.

Det som bestämmer vilket tryck tryckvakten ska känna av är en ställskruv, eller fjäder. Det är denna skruv du justerar när du ställer din tryckvakt. Nedan hittar du en checklista på vad du behöver och en guide för hur du går till väga steg för steg.

FÖR ATT STÄLLA IN EN TRYCKVAKT BEHÖVER DU:

• Kontinuitetsmätare eller multimeter
  • Mejsel
  • Tryckvakt
  • Ett utvändigt tryck

SÅ GÖR DU - STEG FÖR STEG

1. Koppla ihop vakten till trycket.
  2. Koppla in multimeterns elektroder till vaktens poler.
  3. Kontrollera var sättpunkten ligger.
  4. För att sedan ställa in önskad setpunkt använder du mejseln och justerar ställskruven. Skruva medsols för att höja setpunkten upp mot övre delen av tryckområdet och motsols mot nedre delen av tryckområdet.

Nästa moment kräver lite känsla och rekommendationen är att sänka trycket mellan justeringarna. Om du tittar på videon, som du hittar i relaterade länkar nedan, ser du att vakten från början slöt vid ungefär 4 bar. Så här gör du om du vill sänka till en setpunkt på 2 bar.

1. Skruva vakten motsols - ungefär ett varv per bar.
  2. Testa var setpunkten sitter.
  3. Är den inte riktigt rätt kan du behöva skruva lite till.
  4. Nu behöver du göra så justeringen sätter sig. Det gör du enklast genom att öka upp trycket till 2 bar och sedan ner till 0 igen. Upprepa ett par gånger.
  5. För att säkerställa att ställskruven inte kommer röra på sig, exempelvis vid vibrationer, kan du sätta en droppe lack där. Då ser du även om någon annan rört vakten efter att du gjort justeringarna.
  6. Låt vakten vila lite innan den sätts i drift igen.