Cajsa Wargs rödbetssallad & kockens kryddiga julskinka

Ibland ska man ha tur. Vi har fått möjlighet att dela med oss av receptet på Cajsa Wargs fantastiska, och hemliga, rödbetssallad som serverades under en matworkshop där matskribenter skapade glöggtilltugg till Lucia Chokladglögg. Här finns även recept på en långkokt kryddstark julskinka av Fredrik Jonsson. Det här blir en goood jul!

Cajsa Wargs fantastiska rödbetssallad
Av: Cajsa Warg

Ett av julens hetaste mattips – Cajsa Wargs rödbetssallad. Köp färdig eller gör din egen variant. Receptet är hemligt men vi har insiderinformation…

• Rödbetor
  • Mandarinklyftor
  • Majonäs
  • Syltlök
  • Flour sprouts (en blandning mellan grönkål och brysselkål)

Hacka och blanda och njut. Skär en skiva gott vörtbröd, lägg på din bästa senap, nygriljerad skinka, toppa med rödbetssallad och garnera slutligen med flour sprouts. Njuuuuut med en kopp rykande varm Lucia Chokladglögg,

(71 kr, 76504, beställningssortimentet)

.
Julkryddspäckad långkokt julskinka
Av: Fredrik Jonsson

En smakrik långkokt julskinka med tre sorters peppar. Såklart väljer vi en julskinka av riktigt fin kvalitet.

• Ca 2,5-3kg svensk, benfri skinka med svål
  • 1 st morot
  • 1-2 st gul lök
  • 1 st vitlöksklyfta
  • 1 st purjolök utan blast
  • ½ msk svartpepparkorn
  • ½ msk vitpepparkorn
  • ½ msk kryddpepparkorn
  • 1 tsk hel nejlika
  • 1 st stjärnanis
  • 1 tsk torkade tranbär
  • 4 st lagerblad
  • 1 st kvist färsk timjan
  • (Eventuellt 2-3 tsk salt om skinkan inte är rimmad)

Skär gul lök, morot och purjolöken i större bitar. Smasha vitlöksklyftan med skalet på.
Skölj skinkan i rinnande kallt vatten och lägg den i en kastrull eller gryta (minst 8 liter). Lägg i skinkan, grönsakerna och kryddorna och häll på cirka 5-6 liter vatten så att vattnet precis täcker skinkan. Koka upp och sänk värmen, låt skinka sjuda i cirka 120-180 minuter eller till en innertemperatur på 64˚C. Ta bort kastrullen från spisen och låt skinkan stå och dra i det varma spadet tills innertemperaturen når upp till 69˚C, då är skinkan klar! Ta bort svålet innan servering.

Om du har tid så ställ skinkan i spadet svalt och låt dra över natten. Värm sedan på skinkan i spadet dagen efter och njut av en extra smakrik och mör skinka. Sila av spadet och använd det som ”dopp i grytan” eller som buljong till andra maträtter.

Ett gott vörtbröd, lite senap av god kvalitet, skinka, rödbetssallad och en kopp rykande Lucia Choklad

(71 kr, 76504, beställningssortimentet)

.

-------------------------

Om Lucia Choklad

Lucia Choklad är en elegant starkvinsglögg gjord på italienska viner från producenten Giulio Cocchi. Glöggen har klassisk smak av glöggkryddor som kanel, kryddnejlika, kardemumma, muskot, ingefära och pomerans tillsammans med finstämd smak av choklad från rostade kakaobönor.

Lucia Choklad kan drickas antingen varm, på traditionellt svenskt manér, men också kall med en isbit.

Lucia Chokladglögg görs av den italienska vinmakarfamiljen Cocci. Vinmakaren har konditorbakgrund samt gör idag några av världens mest kända likörer. En kombination som passar väl i framtagandet av Lucia Choklad.

Pris: 71 kronor
Nr: 76504