Det ultimata fiskvinet i ny årgång - Brochet Facile Sauvignon Blanc 2013

Nu kommer en ny årgång av Brochet Facile Sauvignon Blanc från vinmakaren Frédéric Brochet. En ekologisk sauvignon blanc från vackra Loire i ren, frisk och krispig stil.

Att skapa ekologiska viner som Brochet Facile Sauvignon Blanc är självklarhet för vinmakaren Frédéric Brochet, en hängiven förespråkare av ekologisk vinproduktion. Förutsättningarna för att det skulle vara både gott och uppskattat är dessutom perfekt - Frédéric Brochet är doktor i smak och hur vi uppfattar och tar till oss smaker. Kanske har det gett utslag, vinet lanserades 2012 och är idag en storsäljare på Systembolaget*.   ”-Det är kul att se att konsumenter har hittat detta ekologiska vin och tagit det till sig” säger Johan Lund, Brand Manager på Oenoforos som är ansvarig för lanseringen.

Brochet Facile Sauvignon Blanc 2013 har en medelfyllig, frisk smak med inslag av gröna äpplen, lime och fläderblomssaft. Brochet Facile passar till både fisk och skaldjur. Servera det gärna till ugnspocherad piggvar med beurre blanc och mandelpotatis.

FAKTA OM VINET:

BROCHET FACILE SAUVIGNON BLANC

Art Nr 2267

Pris 71 kr

Finns i Systembolagets ordinarie sortiment

Brochet Facile Sauvignon Blanc ligger i topp fem av Systembolagets mest sålda viner i sektionen vitt vin 60-69kr

• storsäljare
  • franska viner
  • vin till fisk
  • dryck
  • systembolaget
  • sauvignon blanc
  • vitt vin frankrike
  • vitt vin
  • ekologiskt

Takis Soldatos är VD och vinkreatör. Med många års erfarenhet från vinbranschen är han en aktiv ledare och verkar för att göra viner som svenska marknaden uppskattar, bland annat starka varumärken som Mauro och Umbala. Oenoforos var bland de första företag som fick importlicens när importmonopolet för vin släpptes fritt i Sverige 1994. Oenoforos-gruppen utökade sin verksamhet 2005 genom förvärv av vinimportföretaget Carovin som i sin portfölj har agenturer från välrenommerade vinproducenter i hela vinvärlden. 2008 tog Takis Soldatos ett nytt och kreativt initiativ och grundade imponerande Nordic Sea Winery i Simrishamn, ett högteknologiskt vineri där moderna metoder används i vinproduktionen. Takis Soldatos utnämndes till ”Årets Dryckesprofil 2010” för sitt arbete som pionjär och innovatör i den svenska vinbranschen.