Ett nytt rosévin från hyllade Kir-Yianni Estate!

Med Ramnista Xinomavro tog det grekiska vinhuset Kir-Yianni Estate svenska vinrecensenter med storm. Nu lagom till våren lanseras ett nytt rosé från den hyllade vinproducenten – Akakies 2013!

Det grekiska vinet Ramnista Xinomavro lanserades den 1 mars i Systembolagets ordinarie sortiment. Tack vare mycket fina recensioner i svensk media blev vinet snabbt en succé bland svenska vinkonsumenter. Nu lanseras en rosé från samma vinhus – Akakies 2013!

Inspirerad av Akaciaträden som omger vingårdarna med xinomavro skapade Kir-Yianni Estate vinet Akakies. En torr rosé med imponerande mjuka toner av jordgubb, körsbär och blommor som balanseras av den runda syran och underbyggs av vinets långa, fruktiga finish.

Kir-Yianni Estate grundades 1997 av Yiannis Boutaris. Fokus ligger på druvsorten Xinomavro som är den lokala fixstjärnan, men de odlar även ett flertal internationella druvsorter. Idag drivs företaget av Yiannis son Stellios Boutaris som styr vinmakningen för att skapa viner med en unik karaktär. Vinerna ska vara balanserade, rika men eleganta och ha hög syra för att ge vinet kropp och lagringspotential - en stil som tilltalar den moderna vinkonsumenten.

Akakies 2013/ Pris: 89 kr / Volym: 750 ml /Alkoholhalt: 12,5 % / Ursprung: Amyndeon, Grekland / Sortiment: Beställning / Producent: Kir-Yianni Estate/

Välkommen att kontakta oss för mer information, varuprover och bilder. Lisa Lind, Public Relations Manager, lisa.lind@oenoforos.se.

• grekland
  • rosé
  • xinomavro
  • ramnista xinomavro
  • kir-yianni estate

Takis Soldatos är VD och vinkreatör. Med många års erfarenhet från vinbranschen är han en aktiv ledare och verkar för att göra viner som svenska marknaden uppskattar, bland annat starka varumärken som Mauro och Umbala. Oenoforos var bland de första företag som fick importlicens när importmonopolet för vin släpptes fritt i Sverige 1994. Oenoforos-gruppen utökade sin verksamhet 2005 genom förvärv av vinimportföretaget Carovin som i sin portfölj har agenturer från välrenommerade vinproducenter i hela vinvärlden. 2008 tog Takis Soldatos ett nytt och kreativt initiativ och grundade imponerande Nordic Sea Winery i Simrishamn, ett högteknologiskt vineri där moderna metoder används i vinproduktionen. Takis Soldatos utnämndes till ”Årets Dryckesprofil 2010” för sitt arbete som pionjär och innovatör i den svenska vinbranschen.